Mat till guldsöm och blå ciklid?

#1 - 13 september 2003 10:02
Jag ska få 4 guldsömnsciklider och 4 blå ciklider på onsdag.
Dom är ca 5 cm långa.
Jag har hört att de inte är så glada för räkmix.
Går det bra att mata med räkmix eller finns det något annat foder som är mer lämpligt?
#2 - 13 september 2003 13:49
Hej Pepe!

Mina Blåciklider och Guldsömmar äter gärna min hemmagjorda räkmix. Men jag ger dom åxå frysta röda mygglarver och frysta svarta mygglarver. Och ett par gånger i veckan får dom ciklidpellets, men jag klipper sönder dom lite då dom är för stora för mina fiskar just nu. Köpte idag 5st Eldbukar, och stoppad i dom tillsammans med ovan nämda fiskar. Lyset går på timer o startar om ca 1 timme, så det blir kul o se hur det går för dom i detta tuffa sällskap speciellt då dom är minst i akvariet.
#3 - 14 september 2003 10:31
hur stort är ditt akvarium som du har dom i??
#4 - 14 september 2003 14:24
Jag har ett 320-liters.
Jag ska nog variera lite mellan räkmix och ciklidpellets.

#5 - 14 september 2003 14:36
När jag hade Sydamerika i mitt 375 liters så hade jag blåciklider. Jag upplevde att dessa blåste ut mycket av räkmixen genom gälarna när de åt. vilket ledde till mycket ouppäten mat. fast har man någon mindre fisk (kanske yngel) också så kanske dessa småbitar som de blåser ut blir i lagom storlek.

de var dock som tokiga i räkmixen. Fast jag hade provat svarta mygglarver om jag skulle ha dessa firrar igen.
#6 - 14 september 2003 15:24
ok.. jag har ett 375 liters kar som jag ska ha guldsömciklider i..
några tips?
#7 - 14 september 2003 15:43
Jo både Blåcikliden och Guldsömmen blåser ut mycket av räkmixen genom gälarna. Men dom får i sig en del plus att dom mindre fiskarna får mindre bitar och har men en eller flera malar så får dessa ett bra tillskott på grönt. Så jag varierar maten till ovan nämda fiskar, dvs räkmix, svarta och röda mygglarver (frysta)och ibland ciklid pellets. Funkar bra för mig.
#8 - 14 september 2003 15:45
Glömde att säga att jag har dom i ett 160*45*50cm akvarium.[:-8]
#9 - 14 september 2003 16:32
okej!.. va e ciklid pellets?
#10 - 14 september 2003 18:29
en typ av torrfoder som köps i akvarieaffärer...
De ser ut som små kulor, vissa sväller lite när de kommer i vattnet...

Jag varierar också med dessa....
#11 - 14 september 2003 18:34
ok.. är dom bra för ciklider och varför??
#12 - 15 september 2003 07:07
Ursprungligen skickat av cactuzz88

ok.. är dom bra för ciklider och varför??

Det tror väl f-n att de är bra! Det är ju ciklidpellets speciellt gjorda för ciklider å deras näringsbeho etc.
#13 - 15 september 2003 12:25
davide och doohan, vad har ni för recept på räkmixen?
Större "köttandel" dessa aequidens eller?

När vi hade Oscars i karet innan hade vi:
50%räkor och eller fisk
50%ärtor och eller spenat
en krossad vitamintablett och
gelatin som bindemedel.
De åt detta med god aptit såg det ut som.

man kanske kan blanda i lite pellets nu när de är mindre så de får i sig tillräckligt med proteiner.

Annons