Mat till L-27 & L-330

#1 - 11 november 2003 11:17
Hej
Jag har en L-27 xingo och en L-330 tillsammans med 9 silverdollar (tror jag) och ett par A.rivulatus. Men jag är lite osäker på om malarna får tillräckligt med mat. Har Ni några bra förslag vad jag kan mata malarna med. Brukar ge lite gröna ärtor samt maltabletter men är som sagt inte säker på om det är malarna eller de andra fiskarna som äter upp dessa. Har hört någon nämna något om att lägga i en färsk aspgren, kan det stämma? Är det någon som har grepp om tilväxthastigheten på sådana här malar?

Mvh
#2 - 11 november 2003 21:52
Inga färska grenar men gamla grenar av Asp eller Al går bra, men de flyter bra. Du kan också ge dem bitar av färsk sötpotatis som du sticker en pinne eller liknande i och spänner fast mot botten/ramen på karet. Men fortsätt ge dem maltabletter varje kväll utöver det andra för att de ska växa bra, du märker på avföringen om de äter som de ska :-) Växer fortare i början och borde fördubbla sin längd på ett år när de är mindre för att sedan avta lite grann ju större de blir, L-27 blir större och längre än L-330, L-27 ca 30-40 cm och L-330 ca 20-25 cm.

Mvh Janne
#3 - 11 november 2003 22:23
Undrar samma sak då jag har samma fiskar som du ärtorna hinner ju inte ner till botten innan silverdollarna ätit upp dom. Verkar vara deras favoritmat dom blir ju helt galna. Har aldrig sett min mal äta men han växer ju på och verkar inte lida så lite blir det nog över till honom oxå :).
#4 - 12 november 2003 02:54
Gurka, broccoli, squash, kokt blomkål, räkmix, cellulosa (trä).
Jag tog en avbarkad trädgren direkt från geografin utanför dörren, och det har inte varit några problem, den är nedgnagd till halva sin ursprungliga tjocklek. Kokosnötsskal gillar han/hon (L27c) också.

Annons