Mat till yngel?

#1 - 6 februari 2005 16:45
Har ca 50 blåciklidsyngel com börjar växa till sig. De är typ 0.75-1 cm o ja tänkte om man kan börja mata med nott annat än artemia och smått torrfoder? Har ni några tips på vad man ska mata med så dela gärna med er av era erfarenheter!
Tråden kanske ska ligga under "foder" menmen...
#2 - 6 februari 2005 16:48
Musslor, fiskbullar, finriven räka skulle nog smaka utmärkt för dessa små fiskar.
#3 - 6 februari 2005 16:52
OK... blir det inte vääldigt "kläggigt" om man river räka eller liknande i rivjärn? Hur river du dem?
#4 - 6 februari 2005 16:58
Yes med rivjärnet - men om det är många som skall utfodras använder jag gärna en större sk tigerräka så går det enklare. Dessa köpes billigast på kinesiska affärer - och de flesta kanske kan stekas till familjens behov och några går till fiskynglen.
När ynglen blir större kan man smula räkan eller ännu hellre pressa räkan genom en vitlökspress (tips jag fått från dgqlof) och nu talar jag om våra skalade styckfrysta "nordiska" räkor.
#5 - 6 februari 2005 17:55
OK... tack för tippset! Några andra med andra tips/erfarenheter?
#6 - 6 februari 2005 23:31
Har gett våra fryst cyklops (hu vad det dräller men oj vad de tycker om det), fryst artemia (lite stor men den har gått ned med förtjusning!), jbls minigranulat med krill (favoriten), babypowder (slinker ned det med!) mm mm. När de blivit såpass stora så förslår inte en laddning artemia länge tycker jag. De flesta fodersorterna i lite finare storlek helt enkelt.

Annons