Åtskilliga mätningar som jag gjort under åren (med riktiga tester) har visat att koncentrationen bara dippar ner och sänkningen är inte stabil.
Nej, ammoniak/ammonium fortsätter konverteras till nitrit. Grejen är att du också sänkt halten ammoniak/ammonium vid vattenbytet. Nitrithalten stiger igen, men det finns ingenting som säger hur lång tid det tar att komma tillbaka till samma nivå, och det finns anledning att tro att du inte kommer lika högt som du gjort om du inte gjort vattenbyte.
Vad gäller matfrågan så kommer det mesta av ursprungsammoniumet i ett nystartat akvarie från utsöndringen av ammonium via gälarna. Bakterierna ammniumfiering har oftast inte kommit igång ordentligt - tar ca 1 vecka. (Såvida det inte varit massiva övermatningar med massor av mat på botten). En stressad fisk utsöndrar mer ammonium än en ostressad (behöver ta av lagrade reservkrafter - mät ammoniumhalterna i en transportpåse efter en lång transport så framgår det vad jag menar.
Ammoniumet är restprodukt från nedbrytning av protein. Fisken äter protein, utsöndrar ammonium. Det är därför man rekommenderar att dra ned på matningen i nystartade kar.
En transportpåse har höga ammoniumhalter pga att vattenvolymen är liten och det finns noll bakterier som konverterar ammoniumet till nitrit eller nitrat - och ändå är det alltså mycket högt rekommenderat att svälta fisk ett dygn innan långtransport för att minska utsöndringen av ammoniak. Det stoppar inte helt ammoniumutsöndringen (eftersom fisken kan t.ex. bryta ner muskelprotein vid behov) men det minskar den drastiskt.
dagar före leverans är gjord). Alltså - om fisken utsätts för stress så svara fisken med att utsöndra mer ammonium.
Fisken har en basalmetabolism som huvudsakligen beror på temperaturen men också till viss del på aktiviteten, och den höjs om fisken blir stressad, men jag betvivlar det är särskilt betydelsefullt ur ammonium-nivå-i-akvariet synpunkt.
Om nu mina argument inte håller så varför tar man inte och rekommenderar att ta ut fisken och filtret i en plasthink. Ta ur allt vatten, slamsuga botten från skit, tappa i nytt oskadligt vatten med tillsatta vattenprepparat och sedan sätta tillbaka fisken och starta om från början. Då är ju problemet löst eller hur - för i omstarten matar man inte speciellt mycket.
För att nyttiga bakterier sitter på alla ytor. Sanden och filtret innehåller huvuddelen, och filtret har mest bara för att det har störst yta och ett bra genomflöde. Rensar du sanden dödar du bakterier. Byter du vatten gör du inte det.
Men, jag menar, precis som du beskriver odlar många diskusodlare sina diskus: kala kar, dagliga vattenbyten.
Jag menar fortfarande att vattenbyte i samband med nystartade kar och nitrit är en onödig åtgärd som snarare indirekt fördröjer lösningen på problemet än löser det.
Visst, men detta är som förkylning: vad du än gör kan bakterierna inte växa till i mer än maximal takt. Vad du än gör kommer det att ta tid innan bakterierna kan ta hand om all utsöndrad ammonium. Att hålla nere ammoniumhalten under tiden är en god idé (precis som att tillsätta lite salt för att avgifta nitriten är).
Om snacket med kolloider, organiska ämnen osv är taget ur luften så förstår jag inte varför man inte alltid rekommenderar folk att göra 100 % vattenbyte samt tillsätta vattenberedningsmedel på vecklig basis - det måste ju ge det bästa bakterifria vattenmiljön för fisken i så fall eller hur?
Det är precis så offentliga marina kar gör: de har inga stora filter, utan pumpar in havsvatten på en sida och ut på den andra. Det
är optimalt.
Att det inte rekommenderas för sötvatten är pga arbetsåtgången att göra konstanta vattenbyten (och vattenåtgången). Plus att akvarister av olika anledningar ibland inte vill ha vatten som liknar kranvattnet (t.ex. de vill odla tetror).
Jag har haft fisk i genomströmmande kranvatten, tvingats att göra 50 - 75% dagliga vattenbyten (av andra orsaker) och sett hur det påverkar fisken och framförallt slemskikten så mitt påstående om "biologiskt vatten" anser åtminstone inte jag vara helt taget ur luften.
Likförbaskat är det det. Visa mig att det var "o-biologiskt vatten", vad det nu är, som stressade din fisk och inte det problem som gjorde att du var tvungen att göra 75% dagliga vattenbyten, eller att du hade höga halter koppar eller klor i ditt kranvatten, eller ...