Mata med levande foder?

#1 - 2 mars 2009 20:37
Hej,

Jag undrar om det finns något levande foder till mindre akvariefisk, insekter eller liknande?
#2 - 2 mars 2009 20:39
artemia :)
#3 - 2 mars 2009 20:40
#4 - 2 mars 2009 21:05
Hur små fiskar är det du vill mata?
Micromask och vinägermicro är smått levande som man kan odla själv bara man har en startkultur.
#5 - 2 mars 2009 21:07
Jag tycker artemia är för små (naupiler är det ju när man kläckt dom och det är dom jag menar..)

Rolle jag tror att du kan dra till dom flesta isfria vattendragen och dra en fjärilshåv annars, då får man tag i massor av olika smådjur, jag skall göra det snart.
#6 - 2 mars 2009 21:10
Bowman skrev:
Jag tycker artemia är för små (naupiler är det ju när man kläckt dom och det är dom jag menar..)

men visst funkar det :)

Småfiskar älskar det iaf ;)
Guppy simmar från prick till prick snabbare än ögat uppfattar det nästan :D
#7 - 2 mars 2009 21:11
Nina82 skrev:
Småfiskar älskar det iaf ;)

Guppy simmar från prick till prick snabbare än ögat uppfattar det nästan :D

Ja det tror jag alldeles säkert.
Det kanske är jag som vill se mer av "djuren" man matar med, fiskarna, även mina mellanstora gillar dom säkerligen.
#8 - 2 mars 2009 21:52
Skaffa endlers och mata med avkomman!
#9 - 2 mars 2009 21:56
NIC skrev:

Skämt o sido, får man så mycket yngel så det skulle vara värt att ha ynglena av guppy eller endler som mat, om man i alla fall inte har så fruktansvärt många andra firrar att mata dvs. ?

Hade fan kunnat tänka mig ett kar med lite guppy då ju :)
#10 - 2 mars 2009 22:00
NIC skrev:

Endlers är ju fina, mata med en ful fisk istället... Som typ vanliga guppys [:-30]
#11 - 2 mars 2009 22:32
Jag tyckte också det va en bra ide att mata mina blåciklider (ca:20cm) med guppys.
Så jag gick ner o köpte mej ett par st i fiskshopen.
Och efter några månader när jag hade fått till några så hiva jag ner 6st små rackare i stora karet. det va 5 månader sen. nu är dom flera stycken.
Dom stora blå skit totalt i dom. Blir så lack när ens planer går i back lås. :(
#12 - 2 mars 2009 22:35
Bowman skrev:
Skämt o sido, får man så mycket yngel så det skulle vara värt att ha ynglena av guppy eller endler som mat, om man i alla fall inte har så fruktansvärt många andra firrar att mata dvs. ?

Hade fan kunnat tänka mig ett kar med lite guppy då ju :)

Det var inget skämt! ;)
#13 - 2 mars 2009 22:36
DAHLBERG skrev:
Endlers är ju fina, mata med en ful fisk istället... Som typ vanliga guppys [:-30]

Men då måste du ju dras med föräldrarnas fula uppsyn..
#14 - 2 mars 2009 22:36
Sleep skrev:
Jag tyckte också det va en bra ide att mata mina blåciklider (ca:20cm) med guppys.

Så jag gick ner o köpte mej ett par st i fiskshopen.

Och efter några månader när jag hade fått till några så hiva jag ner 6st små rackare i stora karet. det va 5 månader sen. nu är dom flera stycken.

Dom stora blå skit totalt i dom. Blir så lack när ens planer går i back lås. :(

En risk man får ta.. ;)
#15 - 3 mars 2009 08:32
DAHLBERG skrev:

Vanliga Guppy äter sina yngel medan Endlers för det mesta inte gör det. Därför lönar det sig att odla Endlers om man ska använda ynglen som foder.
#16 - 5 mars 2009 09:39
Artemia verkar lite smått, hade behövt ett foder som är iaf nån mm.
#17 - 5 mars 2009 10:58
Rolle85 skrev:
Artemia verkar lite smått, hade behövt ett foder som är iaf nån mm.

Levande foder kan vara så mycket. Jag tror jag har haft det mesta i kultur över åren - Stor Dafnia, Moina, Hyalella, Grindalmask, kompostmask och Enkyträer - de sista är bra, men jag har haft otur med dem. De skall hållas på ca. 14-15 grader, och det är nästan till omöjligt i moderna boliger. Resultaten har varit en invasion av den lila svarta flugan, som egentligen är en sorgemyg. Dessa ivaderade senara alla husets plantor till min söta frugas förträtt. Allt i allt tog det mycket mer tid att passa foderdjuren och med ringa resultat än mina fisk. Det enasta och nog rätt okänd var kulturer med helt vanliga gråsuggar.
Dessa kan hållas i tätslutande plastboxe med rätt vått jord i botten och lite tort löv eller ett stycka bark överst. Fodringen klaras med vanligt flingfoder. Et tiotal vuxna gråsuggar i boxen och efter ett par månader vimlar det med små avkomme, som mina amerikanske ciklider älskade. Nå annars gåt det ju bra med foderfisk. Själv får mina A-ciklider guppier och Platy.
Der måste vara mycket fuktigt i Gråsugga boxen, da dessa andas med gälar. Faktisk som enaste landlevande kräftdjur. Derför kan boxen slutas tät.
Har du någon lusta till att prova på någon av övannämtne foderdjur, kan du beställe färdiga kulturer hos: www.springhalen.dk
Lilleulv
#18 - 19 mars 2009 15:04
Bananflugor, finns sådana som inte flyger. Eller gråsuggor av olika arter, finns i flera olika storlekar. Olika former av kackerlackor, buffaloworms, zhophobas, mjölmask och dom flesta andra insekter, finns en hel uppsjö av insekter som är lätta att odla och få tag på.

Annons