Mäta storlek på hörn akvarium

#1 - 19 november 2007 23:47
Tja

Köpte idag ett hörnmöbel akvarium av en privatperson som köpte det för 11 månader sedan helt nytt. Han har dock aldrig använt det p.g.a. tappat intresse.

Nu har jag en fråga. Fick med kvitto och där står det 540 l

Men hur mäter man storlek på ett hörnakvarium. Måtten på sidorna som går längs väggen är 118 cm.
Det är 48 cm högt. Framrutan är välvd.

Är det riktigt att räkna 118x118x48 och dela med 2 efter som det är en halv fyrkant? får blir det ju bara 334liter? Står det fel på kvitto eller räknar jag fel?

Alex
#2 - 20 november 2007 05:42
Du har räknat rätt och även jag får det till 334 liter.
#3 - 20 november 2007 06:08
ansjo skrev:
Du har räknat rätt och även jag får det till 334 liter.

Tyckte oxå det.

Eftersom det är mindre än 12 månader sedan det köptes nytt och det står 540 på försäkringspapperet/kvittot borde jag ju kunna pressa butik på nått sett?

Vad skumt liksom
#4 - 20 november 2007 07:07
Räknetanken är rätt, men det blir fel eftersom rutan är välvd!

Heeke har en alldeles lysande kalkylator på sin sida där man lätt och smidigt kan räkna ut volymen på akvariet

http://heeke.homeip.net/page/19/

En snabb uppskattning av måtten på ditt akvarium gör att jag hamnar ganska så nära 540 liter. Men mät och använd kalkylatorn så får du exaktare volym!
Maffia666
#5 - 20 november 2007 07:11
guinness86 skrev:
Tja

Köpte idag ett hörnmöbel akvarium av en privatperson som köpte det för 11 månader sedan helt nytt. Han har dock aldrig använt det p.g.a. tappat intresse.

Nu har jag en fråga. Fick med kvitto och där står det 540 l

Men hur mäter man storlek på ett hörnakvarium. Måtten på sidorna som går längs väggen är 118 cm.

Det är 48 cm högt. Framrutan är välvd.

Är det riktigt att räkna 118x118x48 och dela med 2 efter som det är en halv fyrkant? får blir det ju bara 334liter? Står det fel på kvitto eller räknar jag fel?

Alex
Här har du en kalkylator gjord av heeke,http://heeke.homeip.net/page/19/ . annars så kan du göra som jag gjorde på mitt 3-kantiga jag märkte ut typ 10cm på karet och sedan fyllde jag på med en tiolitershink tills jag nått upp till 10cm markeringen, och på detta vis kunde jag räkna ut hur många liter per cm det gick och mutiplisera det med hela höjden.
#6 - 20 november 2007 07:23
Maffia666 skrev:
Här har du en kalkylator gjord av heeke,http://heeke.homeip.net/page/19/ . annars så kan du göra som jag gjorde på mitt 3-kantiga jag märkte ut typ 10cm på karet och sedan fyllde jag på med en tiolitershink tills jag nått upp till 10cm markeringen, och på detta vis kunde jag räkna ut hur många liter per cm det gick och mutiplisera det med hela höjden.

Tack Koksalt och maffia666
Ska kika in där. för akvariumet känns himla mäktigt så jag vart så förvånad när jag bara fick det till 368 typ.
#7 - 20 november 2007 08:18
Några 540l är det nog inte, trots att det är välvt.
Om det är 540l så innebär det isf att måttet från "hörnet" ut till mitten av front-rutan ska vara ungefär lika långt som sidorna längs väggen. Ett sånt kar skulle vara en kvarts-cylinder s.a.s.
Känns som om den som satt måttet 540l inte riktigt orkat räkna ordentligt utan gjort det enkelt för sig. Tråkigt, men tyvärr inte ovanligt när det gäller volym uppgifter på akvarier.
Några liter hit eller dit är väl ok (man använder "jämna" mått, som tex 120 resp 50cm i ditt fall), men i ditt fall handlar det troligtvis om mer än 100l.
#8 - 20 november 2007 08:36
heeke skrev:
Några liter hit eller dit är väl ok (man använder "jämna" mått, som tex 120 resp 50cm i ditt fall), men i ditt fall handlar det troligtvis om mer än 100l.

Tror du att det kan skilja så mycket som mer än 100 liter? Eller missuppfattade jag det du skrev? :confused:

Det hade varit intressant att få veta den "riktiga" volymen.
Hoppas guinness86 återkommer med besked! :)
#9 - 20 november 2007 08:55
Så kan det gå när man inte läser vad som står, missade att karet var välvt, men som sagt så gör det ändå inte så stor skillnad och några 540 liter blir svårt att få i karet;).
#10 - 20 november 2007 09:03
Jag tror att angivet mått 540l är mer än 100l fel ja.

Om karet (vi pratar fortfarande om guinness86's specifika kar) hade haft en rak frontruta hade avståndet från "hörnet" till mitten av frontrutan varit ca 83cm och volymen hade varit ca 334l

Om avståndet från "hörnet" till frontrutan är 118cm dvs samma som "väggsidorna" så blir volymen ca 520l. Karet har då formen av en kvarts cylinder, vilket inte känns rimligt.

Jag gissar snarar på att avståndet från "hörnet" till fråntrutan är ca 100cm vilket skulle ge en volym på ca 420l, dvs mer än 100l mindre än angivna 540l
#11 - 20 november 2007 16:16
Ska väll börja med att säga att oavsett vad storleken är så jag supernöjd med köpet. 4000 kr för ett nytt hörnmöbel akvarium på 350-550 liter nu då))
Han jag köpte det av hade köpt det på aktion på en djur affär för 2600..(ord pris8500) Så både han och jag gjorde en bra affär.

Nu är jag helt övertygad om att han jag köpte det av, som aldrig hade använt det, trodde att det var 540l eftersom det stod det på kvittot han fick när han köpte de. likså på försäkringspapperet.

Har inte akvariumet framför mig nu, men har för mig att sidorna är 118 cm
Från hörnet och diagonalt ut till den välvda rutan är det ~98cm.
höjden 48cm

Men som sagt jag är supernöjd, men det kommer ju en del frågor...
Tänk om man har en hemförsäkring som täcker ett akvarium upptill 500l. Det står 540 på mitt kvitto. men det är ca 450l och det spricker? vad händer?

Pratade med djur affären där det köptes nytt. Men dom visste inte ens hur man mätte ett hörnakvarium. Så förmodligen är allt ett misstag från Djuraffärens sida.

/Alex
#12 - 20 november 2007 16:21
Ta ut en besiktningssnubbe från försäkringsbolaget, så löser det sig! Det brukar löna sig.. :)

412 liter blir det iaf enligt heeke´s kalkylator.

Annons