Mata yngel i sällskapsakvarium

#1 - 12 november 2014 17:44
Mitt hongsloi-par har fått yngel, jätte roligt även om jag inser att chansen att de ska överleva är väldigt liten.
De går i ett större sällskapsakvarium med ett annat dvärgciklidpar och ett 40-tal tetror, mestadels Grön Neontetra.

Än så länge har honan varit jätte duktig och lyckats hålla de andra fiskarna på avstånd. Idag matade jag med äggula i väntan på att artemiaäggen ska kläckas och då såg jag det största problemet. Även om jag samtidigt gav de andra fiskarna mat i ett hörn av akvariet för att distrahera dem så var det ett flertal tetror som kastade sig över den utspridda äggulan och de var så många att mamman till ynglena inte kunde jaga bort dem alla. Jag tror samtliga överlevande yngel klarade sig denna gång och de var själva ganska duktiga på att gömma sig. Men jag insåg då att de kommer vara utsatta för en väldigt stor risk att själva bli mat vid varje tillfälle som jag ska försöka mata dem.

Hur brukar ni lösa matningen av yngel? Finns det något bra knep för att hålla övriga fiskar på avstånd?
#2 - 12 november 2014 17:58
Tja, det enda är väl att försöka begränsa spridningen av maten, att se till att den hamnar precis där ynglen är, så att risken minskar att den lockar dit den hungriga hyenaflocken. Att vänta med matningen tills de befinner sig en bit ifrån fiskarnas vanliga matställe kanske kan hjälpa också. Jag är osäker, men att mata de andra fiskarna för att distrahera dem kanske istället gör att de går in i "feeding mode" och börjar söka mat lite överallt.
#3 - 13 november 2014 15:51
Ja du har rätt, det var lite lättare, om än inte lätt, när jag inte matade de andra fiskarna samtidigt och matade väldigt sparsamt.

En följdfråga, ungefär hur ofta, hur mycket och av vad bör man mata yngel för att få upp dem i storlek?
Jag hade förut en kull A.borelli som överlevde men dem fick jag tyvärr aldrig upp till vuxen storlek.

Annons