Ursprungligen skickat av crx
Har ni haft någon erfarenhet av att det "skvalar" från 2229 filtret? Jag har Ehfisubstrat i helt enligt bruksanvisningen och lite mindre än rekommenderat, akvariet går tomt nu i väntan på fisk. När jag lyser med en lampa igenom sidan på filtret så ser jag att när vattnet fyller upp så trycks det mellan väggen och korgarna istället för igenom filtermaterialet och det är det som skvalar. Är det bara att byta korgar eller kan jag låna korgarna från mitt 2226 filter? Annars kunde man ju ta den minst modellen plastbollar och på så sätt få lättare flöde igenom korgarna.
Precis när filtret startas så fyller filtret igenom gorgarna men efter en liten stund så verkar det gå för tungt och det börjar gå på utsidan i stället...
Någon som har haft erfarenhet av detta?
Mina filter är helt nya.
Jag har precis samma erfarenhet som dig, jag har också lyst in i "filterbehållaren" och observerat precis det du nu berättar. min pump porlar också. Lite irriterande då jag bytte till Eheim just för att få en tyst pump.
Jag har dock sett folk här på forumet som påstår sig ha detta filtret gåendes helt tyst, det enda de säger är att man skall följa Eheims instruktioner. Det har jag gjort men det låter lika mycket för det.
Jag köpte allt nytt för 2V sedan med substrat o allt, så det kan ju inte vara det heller.
Prismässigt rekomenderar jag dig att köpa från Tyskland, det är mycket pengar att spara. Med frakt o allt inklusive sustrat så gav jag ca: 2 300 SEK för filtret. Dessutom tog det bara 8 dgr, lika mycket man kan räkna med om du köper i en affär här hemma.
Mvh
Tobbe