Material som kan placeras i akvarium?

#1 - 21 september 2012 22:17
Hej, jag har just skaffat ett 200L Akvarium och har 6st rätt stora fiskar och vill ha tag på en grotta el. dyligt för dom att kunna gömma sig och vara i fred i. På nätet hittar jag nästan bara små sådana till salu, men har sett att nån tänker bygga grotta en i keramik (mörk el. brun lera var det visst.) och bränna i ugn. Jag har förstått att man inte kan stoppa ned vad som helst i akvariet. Men är det ofarligt med en tex egen bränd keramik sak? Om jag hittar ett snyggt keramik kärl, kruka på, låt säga en loppis. Är det ok att stoppa ned en sån sak om man rengör den noga?

Mvh
Thomas
#2 - 21 september 2012 22:21
Bränd lera är ju helt ok men lite ordentliga rötter och stenar är ju ett skydd de ganska säkert kommer att föredra och så är det mer naturligt och ser snyggt ut;)
#3 - 21 september 2012 22:35
Sv: Material som kan placeras i akvarium?

Eller så gör du en av en kokosnöt. Ser mycket naturligare ut än ett kärl.

Såga nöten i två delar. Koka i ca 20 min. Gröp ut köttet.. Knäck upp en öppning i kanten med en tång. (blir snyggare än att sågade ut en perfekt halv cirkel.) :) ner i karet. Tadaaaaa
#4 - 22 september 2012 10:29
Dom är för stora för en kokosnöt. Men jag kanske ska limma ihop några bastustenar med akvariesilikon. Men fler förslag och kommentarer är också välkomna!
#5 - 22 september 2012 13:55
Hur stora firrar har du?
Har haft en platt sten som tak sen andra stenar runt som väggar. blev en grotta på typ 20x20cm
#6 - 22 september 2012 14:06
takpannor i tegel. funkar kanon.
#7 - 22 september 2012 15:06
Jag har keramikvaser av olika slag till mina killis och det går för det mesta bra men jag har märkt att enstaka vaser färgar vattnet brunt (oklart varför - "tvillingar" kan funka OK). Så numera kollar jag dem genom att låta dom ligga i en burk med vatten några dagar.

Annons