Material till innerfilter???

#1 - 31 augusti 2003 14:28
Jag har nu Eheim 2008 och i filterbehållaren(som inte är så stor)är det skumpatron. Min fråga är vad man kan använda istället för skumpatronen? jag har funderat på att använda lecakulor eller krossad lavasten. Fungerar det eller ska jag fortsätta att använda skumpatronen? [:D]
#2 - 31 augusti 2003 15:58
Ehfisubstrat kanske ?
Mycket effektivare än lavakross.
#3 - 31 augusti 2003 17:04
Jag tror inte det fungera på Eheim 2008, man kan nog bara köra med patroner (vanliga patroner och kolpatroner).

Med Eheim Aquaball, de nya innerfiltern, kan man använda andra material än skumpatroner.

mvh
Mi

Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 31 augusti 2003 17:06
Problemet är inte filtermaterialet i sig utan att volymen är för liten.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#5 - 31 augusti 2003 18:05
D var det jag tänkte ändra på. Mitt är ju mycket för litet tycker jag även om jag har bra balans. Jag vet att det bästa hade varit ett ytterfilter(Fluval 104), men det kostar ganska mycket för min plånbok just nu, 577:- kostar det på "min" akvarieaffär. De har inte Eheim i den akvarieaffären, men det finns en annan på ett stort köpcentrum, men där kostar en Eheim Aquaball ungefär lika mycket som Fluval-filtret[:(]

Men nu var ju frågan om det går att ha det istället för skumpatronen???
#6 - 31 augusti 2003 18:51
Hej!

Jag skrev ihop lite läsvärt för ett tag sen:

http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=79438

välj Arkiv/filtermassa

Så jag rekomenderar skumgummipatronen om du inte vill lägga pengar på verkligt bra material tex biobollar Dupla minicascade. Om du kan ha såna material i ditt filter förståss, men det borde du med tanke på din fråga om lecakulor och lavakross.

Urban

Annons