Matfisk ur ett miljöperspektiv!

#1 - 11 mars 2011 00:17
Hejsan!

Många här har säkert stenkoll på detta men skulle trots allt vilja lyfta lite länkar till ytan då jag blivit helt uppslukad om mitt skolarbete om fisk på Göteborgs Universitet.

Detta innefattar tyvärr bara en kort föreläsning som jag kommer att hålla för ett fåtal elever men planerar att skriva min C-uppsats på ämnet.

Hursom här har vi vad jag vill dela med mig av:

Livsmedels verkets rapport (fiskdelen): På väg mot miljöanpassade kostråd från 2008, tyvärr gick deras förslag inte igenom i EU.

Världsnaturfondens fiskguide: Fiskguiden

MSC, en icke vinstdrivande organisation som jobbar för ett ansvarsfullt, hållbart fiske och värnar om den biologiska mångfalden: Marine Stewardship Council

Information från SVTs Uppdrag granskning om odlad lax.

Hoppas tråden ligger rätt och att ni finner att den är relevant. :)
#2 - 11 mars 2011 09:51
Intressant!

Att sill och strömming är de miljöbästa fiskarterna visste jag sedan tidigare men att de tonfiskarter man normalt köper på konserv var så pass Ok som denna undersökning anger var nytt för mig.

mvh

Olof
#3 - 12 mars 2011 11:12
Ja jag blev själv väldigt intresserad :)

Mycket jag inte hade en susning om trots flera år i branschen på en fiskrestaurang.
Problematiskt det där med fisk, i och med att det är en vild resurs blir ju konsekvenserna
på miljön synbart mycket större. Samtidigt är fisk ett utmärkt livsmedel.
#4 - 12 mars 2011 11:18
olof b skrev:
Intressant!

Att sill och strömming är de miljöbästa fiskarterna visste jag sedan tidigare men att de tonfiskarter man normalt köper på konserv var så pass Ok som denna undersökning anger var nytt för mig.

mvh

Olof
Men hur är det med bifångsterna? Det har ju förr varit den stora anledningen till att kanske tänka efter innan man lägger en burk tonfisk i kundvagnen...
#5 - 5 april 2011 23:04
Hur gick det med föreläsningen?

Annons