Matmarskinen löpte amok=Dödsskadade fiskar

#1 - 5 juli 2007 18:09
Min matmaskin löpte amok och släppte ner en hel näve i mitt 23 l.
guppyna ligger vid ytan,neonisarna är blek och ligger still,kinaplecorna klättrar upp ovanför ytan för att undkomma faran.
Nitrit är på 9,6
Ammoniak på 5,7
Ph på 5,8

Nu ska jag skrika och gråta så att jag blir vräkt:(
Hjälp mig!!
#2 - 5 juli 2007 18:19
Byt vatten. Byt sen vatten igen. Byt så mycket vatten du bara kan.
Byt vatten imorgon igen, och dan efter det, och i en vecka.
#3 - 5 juli 2007 18:53
Vad kan jag köpa istället?

när det var på lite mat inställning kom några korn.
när det var på hälften kom som sagt en hel näve.:(
#4 - 5 juli 2007 19:39
Tråkigt att höra 3guppy, hoppas det löser sig! Glöm inte nitrifikationsbakterier typ Nitrivec. Vad var det för märke på din kassa maskin?
#5 - 5 juli 2007 20:05
Märket är Resun eller AF-2003.

Kan medela
Att

6 guppys mår dåligt och att
2 av 3 nyfödda yngel dött.
det sista flyttade jag till krantän.
#6 - 5 juli 2007 20:15
Ja, det här är ju nackdelen med ett sånt "mini"-akvarie, de är väldigt känsliga för missar. [:o]
Men gör som Azur säger, lagom borde kunna vara att byta ungefär hälten av vattnet varje gång.
#7 - 5 juli 2007 22:03
Du har den billigaste varianten av foderautomat och den håller väl inte så hög klass som tex eheims automat... men i detta fallet så har du nog dig själv att skylla, man måste alltid kolla hur mycket foder det kommer innan man placerar den på akvariet;)
#8 - 5 juli 2007 22:06
mmm skrev:
lagom borde kunna vara att byta ungefär hälten av vattnet varje gång.
Nej, aldrig små vattenbyten när det finns ammoniak i vattnet, det gör bara saken värre. Så stora som det går, 90% eller mer.
Guest
#9 - 5 juli 2007 22:10
Jag hade tömt ut och gjort rent ALLT! (Nja kanske inte firrarna)
Inkl filtert! Ingen av dina firrar dör av helt nytt vatten, däremot växterna kanske mår lite dåligt...
Släng sen din matmaskin!
#10 - 5 juli 2007 22:18
Filtret tycker jag bara ska rengöras försiktigt i akvarievatten för att behålla den absolut nödvändiga bakteriefloran! största delen av vattnet bör iallafall bytas och då också slamsuga botten försiktigt sedan använda vattenberedningsmedel i nya vattnet! sedan hålla koll på hur fisken beter sig! sen dagliga delvattenbyten nån vecka framöver!
#11 - 5 juli 2007 23:06
med så små fiskar så skulle jag ta ut dom o inte lägga tillbaka dom tills allt e ok i det vanliga karet.... Elr de kanske har en nackdel med men dom kommer inte klara vara i de vattnet länge =\
#12 - 5 juli 2007 23:12
Anettejt skrev:

Inkl filtert! Ingen av dina firrar dör av helt nytt vatten, däremot växterna kanske mår lite dåligt...

Släng sen din matmaskin!

Jag jag släppte den från stjätte våningen:D
#13 - 5 juli 2007 23:16
Nitrit värtet är nu nere på 0,8 (starkt jobb av malarna).
ammoniak på 1,7
och ph på 6,7

och som sagt det kan bara bli bättre.

Sitter nu på dass med akvariet i famnen och tatorn på dasslocket.
#14 - 6 juli 2007 06:31
Jag kanske har missat något men varför inte handmata istf att använda foderautomat
#15 - 6 juli 2007 06:42
eriahl skrev:
Jag kanske har missat något men varför inte handmata istf att använda foderautomat

Vi åker bort i 3 veckor.
vi testade nu 0ch läs inlägg 3
#16 - 6 juli 2007 06:43
nitriten jjust nu på 1,8
ph 7,7
och ammoniaen är borta!
#17 - 6 juli 2007 09:40
Anettejt skrev:

Släng sen din matmaskin!

Neontetror ær kænsliga mot friskt vatten...
Guest
#18 - 6 juli 2007 12:54
Kjaer skrev:

Jo jag vet, men mer känsliga mot flera stora delvattenbyten..
Har man bara 21L kar, så tycker jag det är bättre att tömma rubbet, givetvis med Aquatan.. Just Neon tetror blir så stressade om man byter vatten varje dag med...
#19 - 6 juli 2007 13:48
Kjaer skrev:
Nej, det är de inte. Du *kan* inte döda fisk med stora delvattenbyten förutsatt att vattnet du byter med är av god kvalitet; det är en myt att stora vattenbyten är farliga.

Det finns två undantag, och bägge gäller bara om du meckat med akvariets kemi. Det är om du har saltat akvariet hårt men byter med osaltat vatten, alternativt flyttar en fisk till RO-vatten (snabb sänkning av salthalt är dödligt), eller om akvariet har lågt pH, under 7 säg, och dålig filtrering, så du fått uppbyggnad av ammonium i akvariet (höjer du då pH med ett vattenbyte omvandlas svagt giftig ammonium till dödligt giftig ammoniak och det är morsning & goodbye för fisken).

I det första fallet får man salta lite i bytesvattnet för att undvika osmotisk chock, i det andra fallet får man försöka byta med vatten med pH under 7 tills ammoniumhalten sänkts.

Dödsorsaken "pH chock" existerar inte för fisk, utan när fisk dör vid vattenbyten eller pga flytt till ett annat akvarium, så är det osmotisk chock eller ammoniakförgiftning som dödar dem.

I korthet: Har man, som de flesta, ett akvarium fyllt med kranvatten och man inte har vare sig saltat eller använt RO-vatten eller använt CO2 eller kemikalier för att sänka pH under 7, då är det bara att byta så mycket man orkar.
Det är däremot helt förkastligt att låta fisken gå i ruttet vatten - höga bakteriehalter och ammoniak dödar definitivt fisk.
#20 - 6 juli 2007 14:17
Azur: så du menar att klorerat kranvatten är ett förstklassigt vatten för fisk och man kan göra totala vattenbyten om man så önskar.. och detta erbjuder fisken en bra livsmiljö?
#21 - 9 juli 2007 18:04
Azur skrev:
Nej, det är de inte. Du *kan* inte döda fisk med stora delvattenbyten förutsatt att vattnet du byter med är av god kvalitet; det är en myt att stora vattenbyten är farliga.

Det finns två undantag, och bägge gäller bara om du meckat med akvariets kemi. Det är om du har saltat akvariet hårt men byter med osaltat vatten, alternativt flyttar en fisk till RO-vatten (snabb sänkning av salthalt är dödligt), eller om akvariet har lågt pH, under 7 säg, och dålig filtrering, så du fått uppbyggnad av ammonium i akvariet (höjer du då pH med ett vattenbyte omvandlas svagt giftig ammonium till dödligt giftig ammoniak och det är morsning & goodbye för fisken).

I det första fallet får man salta lite i bytesvattnet för att undvika osmotisk chock, i det andra fallet får man försöka byta med vatten med pH under 7 tills ammoniumhalten sänkts.

Dödsorsaken "pH chock" existerar inte för fisk, utan när fisk dör vid vattenbyten eller pga flytt till ett annat akvarium, så är det osmotisk chock eller ammoniakförgiftning som dödar dem.

I korthet: Har man, som de flesta, ett akvarium fyllt med kranvatten och man inte har vare sig saltat eller använt RO-vatten eller använt CO2 eller kemikalier för att sänka pH under 7, då är det bara att byta så mycket man orkar.

Det är däremot helt förkastligt att låta fisken gå i ruttet vatten - höga bakteriehalter och ammoniak dödar definitivt fisk.

6 ut av mina 10 kardinaltetror dog då dom kom i ett karantænakvarie med friskt vatten... Nær dom resterande flyttades till ett akvarie med "gammalt" vatten mådde dom bra direkt...

Det kan vara nått annat, men jag tycker det mest sannolika ær att vattnet var før friskt...

Annons