Matolja i karet?

#1 - 7 maj 2005 08:23
HEJ....har just nu min plansh fast tejpad på baksidan av karet.Men jag läste nyss att man kan ta matolja bakom planshen och sätta inne i karet.Men blir det inte
fult med matolja på vatten ytan i karet då? och kan man göra så när det är vatten i?
#2 - 7 maj 2005 08:30
[QUOTE=pettersson206]HEJ....har just nu min plansh fast tejpad på baksidan av karet.Men jag läste nyss att man kan ta matolja bakom planshen och sätta inne i karet.Men blir det inte
fult med matolja på vatten ytan i karet då? och kan man göra så när det är vatten i?[/QUOTE]

Matolja använder en del för att sätta fast bakgrundsplanscher på UTSIDAN !
#3 - 7 maj 2005 10:27
Men det stod här på zoopet att dom satte den på INSIDAN ![QUOTE=oveb][QUOTE=pettersson206]HEJ....har just nu min plansh fast tejpad på baksidan av karet.Men jag läste nyss att man kan ta matolja bakom planshen och sätta inne i karet.Men blir det inte
fult med matolja på vatten ytan i karet då? och kan man göra så när det är vatten i?[/QUOTE]

Matolja använder en del för att sätta fast bakgrundsplanscher på UTSIDAN ![/QUOTE]
#4 - 7 maj 2005 10:30
Så fel dom kan ha då :D
Det SKALL vara på utsidan, och inget annat.
#5 - 7 maj 2005 11:29
Men det stod här på zoopet att dom satte den på INSIDAN !
Kan inte bara låta bli att fråga i vilken tråd du läste detta :)
#6 - 7 maj 2005 11:46
Inredning.Fast i för sig ståd det inte att han/hon ska använde matolja i karet[QUOTE=elinor]
Men det stod här på zoopet att dom satte den på INSIDAN !
Kan inte bara låta bli att fråga i vilken tråd du läste detta :)[/QUOTE]
#7 - 7 maj 2005 12:26
Skulle du kunna länka till den tråden?
#8 - 7 maj 2005 13:02
nae är inte guld medlem lr vad det heter

[QUOTE=Karon]Skulle du kunna länka till den tråden?[/QUOTE]
#10 - 7 maj 2005 13:28
Ehh, jag har skrivit bakom glaset, är inte det utsidan?
#11 - 28 februari 2007 23:20
hehehe :D
Jag blev så road när jag läste detta ( vem skrattar nu [:o] )
Men allvarligt nu, funkar det med matolja på utsidan, härsknar inte oljan och börjar lukta ?
#12 - 28 februari 2007 23:30
rödtoppen skrev:
hehehe :D

Jag blev så road när jag läste detta ( vem skrattar nu [:o] )

Men allvarligt nu, funkar det med matolja på utsidan, härsknar inte oljan och börjar lukta ?

Nja, vet inte om den härsknar, men luktar gör den i alla fall inte. Jag har två planscher fastsatta med matolja och de luktar ingenting alls. :)
#13 - 28 februari 2007 23:39
Nitra98 skrev:
Nja, vet inte om den härsknar, men luktar gör den i alla fall inte. Jag har två planscher fastsatta med matolja och de luktar ingenting alls. :)

Ok, då kommer jag att fästa min nya bakgrund på samma sätt :)
... ingen tejp alls?
#14 - 1 mars 2007 00:00
rödtoppen skrev:
Ok, då kommer jag att fästa min nya bakgrund på samma sätt :)

... ingen tejp alls?

Nope, bara matolja. Jag slätade till planscherna med en degskrapa så de skulle ligga slätt mot rutan, ett litet tips! :)
#15 - 1 mars 2007 00:23
Ok, tack för hjälpen :)
#16 - 1 mars 2007 17:07
har också provat matolja och det var bara slabbigt och såg förxxxligt ut!!
#17 - 1 mars 2007 17:11
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Själv har jag klabbat fast bakgrunderna med såpa på min stora räkburk. Fixol från JBL kan jag varmt rekommendera. De sitter jättebra med det![/COLOR][/FONT]
#18 - 1 mars 2007 17:16
åheim skrev:

mitt blev jättebra, tog bara lite olja...det blev inte slabbigt alls
#19 - 1 mars 2007 17:49
Ett tipps. Ta lite vatten och diskmedel i stället för matolja.
#20 - 1 mars 2007 18:57
åheim skrev:

Du "sa" det och jag frågade om det i en annan tråd: Hur 17 gjorde du då??? Du måste ha tagit jättemycket olja, eller? :confused: Jag har jättetunt med olja på mina planscher och de ligger tätt och fint mot rutan, syns inget alls...
#21 - 1 mars 2007 19:27
He he en matlagningstråd.... matolja degskrapa och diskmedel!!:D Inte undra på att folk frågar om oljehinnor på ytan!! när matoljan är i;)

Men kul är det:D

mvh erik l
#22 - 2 mars 2007 08:14
har använt matolja till att fästa ytter bakgrunden, funkade perfekt, fast lite jobbigt i början med att släta ut jämnt och få bort luftbubblorna
#23 - 4 mars 2007 11:20
Varför inte bara använda tejp :confused:
#24 - 4 mars 2007 11:33

Det gör man väl som man vill, jag personligen tycker matolja är bättre eftersom man får planschen att sitta slätt mot bakrutan, tycker det blir mycket snyggare (hur snyggt det nu är med plansch...) än med tejp då det blir en massa luft emellan.
#25 - 4 mars 2007 11:57
men hm, rinner inte matolja? När jag testa med vatten å såpa gick allt åt skogen :p
#26 - 4 mars 2007 12:21
wicked1 skrev:
men hm, rinner inte matolja? När jag testa med vatten å såpa gick allt åt skogen :p

Nja, det beror ju på hur mycket man tar...;) Jag hade på lite och strök ut det med hushållspapper för att dels få ut det jämnt och dels torka av överflöd, det behövs mindre än man tror. Sedan strök jag bort luftbubblor med en degskrapa så planschen blev att sitta helt tätt.
#27 - 4 mars 2007 12:31
okej okej. Får se om jag vågar testa det senare då:D
#28 - 4 mars 2007 13:07
före och efter användning av matolja

Bilden till vänster är före, där ser man att det har kommit lite vatten mellan planschen och karet (man ser tydligt att vissa delar är mörkare än andra.

Bilden till höger är efter; där ligger planschen klistrad på karet ,mycket snyggare tycker jag ( det vita sträcket på mossbollen är en White Pearl räka :) )
#29 - 4 mars 2007 13:10
rödtoppen skrev:
Bilden till vänster är före, där ser man att det har kommit lite vatten mellan planschen och karet (man ser tydligt att vissa delar är mörkare än andra.

Bilden till höger är efter; där ligger planschen klistrad på karet ,mycket snyggare tycker jag ( det vita sträcket på mossbollen är en White Pearl räka :) )

shit vilket skillnad. *Hämtar matoljan* haha :) :D
#30 - 4 mars 2007 13:18
wicked1 skrev:
shit vilket skillnad. *Hämtar matoljan* haha :) :D

Det som var lite jobbigt var att få bort luftbubblorna, men det var värt mödan :)
#31 - 4 mars 2007 13:28
hehe, är det någon speciell mat olja ni använt?:p
#32 - 4 mars 2007 13:36
jag använde solrosolja
#33 - 4 mars 2007 13:39
okej, hittade bara massa konstiga oljor hemma :P
#34 - 4 mars 2007 13:44
Barnängens barnolja fungerade bra här.......
#35 - 4 mars 2007 13:47
får gå ner till affären sen å kika :)
#36 - 4 mars 2007 14:24
änvänd vilken organisk olja ni vill .. Dock mör ni hålla er borta från mineralorljor

Typ rafinerad ...
#37 - 6 mars 2007 17:08
mayday skrev:
änvänd vilken organisk olja ni vill .. Dock mör ni hålla er borta från mineralorljor

Typ rafinerad ...

Och där går jag bet... vad menas med mineraloljor och raffinerade oljor? Organisk = vanlig matolja, rapsolja, solrosolja, olivolja osv.??
#38 - 6 mars 2007 17:08
mayday skrev:

Typ rafinerad ...

Och där går jag bet... vad menas med mineraloljor och raffinerade oljor? Organisk = vanlig matolja, rapsolja, solrosolja, olivolja osv.??

Detta måste jag ju testa! :) Kan inte direkt säga att min tejpning är sådär snygg...

Annons