Totalt sett har jag 822 liter fördelat på 5 akvarier i olika storlekar i min lilla etta på 36 kvadrat... Ändå har jag ett 2½ meter långt skrivbord, soffa, 1.40 m bred säng, 3 m långt TV-bord med hemmabioanläggning med 10 stora högtalare, 2 stora byråer, 2 datorer med skärmar mm. Hur jag har lyckats? Har klämt in allt utan minsta mellanrum längs väggarna och byggt på höjden, mitt största kar står på skrivbordet, de två näst största står ovanpå mina byråer, mina två minsta står i en hög hörnhylla. Märkligt nog är mitt rum förvånansvärt luftigt ändå!
Det jag vill ha sagt är att om man på ett praktiskt vis möblerar väl och (som IKEA säger) omvandlar kvadrat till kubik, så får man in väldigt mycket på en liten yta. Har hängt upp bokhyllor, barskåp och annat på väggarna och får då automatiskt mer golvyta. Man kan även dela in rummet: Sedan länge har jag haft en stor byrå med ett akvarium ovanpå, detta står nedanför "fotsidan" av min säng. Då jag skaffade mitt Amazonaskar snickrade en bekant ihop en byrå åt mig, nu har jag detta stående med kortsidan utåt rummet en bit från "fotsidan" av sängen en bit utanför min stora byrå, och helt plötsligt fick jag en liten sovalkov i ena hörnet av rummet! Nu är jag nog VÄLDIGT off topic, men det är alltid kul att veta hur andras lägenheter ser ut (tycker i alla fall jag). Hur ser din ut?
Angående ditt akvarium har du helt rätt i att det blir lättare att möblera ett djupare akvarium, men som Labeth skriver finns det nog relativt få akvarier i den storleken som har dina önskade mått. Men du kan alltid lägga upp en annons på http://www.blocket.se , och se vad som finns där. Har själv hittat och köpt merparten av mina akvarier och tillbehör därifrån. Lite tips om vilka fiskar som kan tänkas passa ditt akvarium är exempelvis tetror, personligen tycker jag att blodtetror är väldigt vackra. Undvik dock "fisksoppa", nöj dig med ett lagom stimm av 2 olika sorters fiskar och skaffa EN sorts pansarmal samt sugmal (tex. 4 fläckiga pansarmalar och 5 pygmésugmalar (otocinclus). De sistnämnda är väldigt effektiva algätare vilka jag varmt rekommenderar. Hoppas ditt nya akvarium blir bra och lycka till med uppstarten!