Matteproblem, medicin ur vattnet???

#1 - 4 september 2007 21:13
Hej alla mattegenier... Kan ni hjälpa en hopplöst omatematisk människa...

Om jag har 250 L och häller i medicin. Sen byter jag 30 % i veckan... Hur många veckor innan jag fått ut det mesta av medicinen???

Jag har räkor som inte tål medicinen som jag ska hälla i.. Hur lång tid innan det är så lite kvar av medicinen att jag törs stoppa tillbaka dem???

Tacksam för svar... ;)
#2 - 5 september 2007 06:17
Efter första bytet har du 70% kvar av medicinen.
Efter andra bytet 49%.
Sen fortsätter det minska: 34%, 24%, 17%, 12%, 8%, 6%, 4%...

Hur mycket som ska vara kvar för att du ska stoppa i dem vet jag däremot inte ;). Vill du skynda på det lite, så får du göra större vattenbyten.
#3 - 5 september 2007 19:25
mmm skrev:
Efter första bytet har du 70% kvar av medicinen.

Efter andra bytet 49%.

Sen fortsätter det minska: 34%, 24%, 17%, 12%, 8%, 6%, 4%...

Hur mycket som ska vara kvar för att du ska stoppa i dem vet jag däremot inte ;). Vill du skynda på det lite, så får du göra större vattenbyten.

Jättetack... Det innebär alltså ungefär 10 veckor... Det var kortare tid än jag trodde... Så det minskar alltså med 30 % hela vägen... Jag hade lite svårt att räkna eftersom man hela tiden tillför friskt vatten... Men du har rätt... Då spär man ju ut medicinen och sen tar man återigen bort 30 %...

Jag fick nått error... :D Tack, tack...
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 5 september 2007 19:41
Sedan bryts ju vissa mediciner också ner i akvariet vilket påskyndar förloppet. Vill man ytterligare påskynda det så kan man filtrera över aktivt kol.

Å andra sidan så påverkar ju också mediciner den biologiska balansen i akvariet, eftersom de också tar livet av nyttobakterier. Detta gör att akvariet efter en medicinering är instabilare.
Bilagor:
#5 - 5 september 2007 19:46
Sedan bryts ju vissa mediciner också ner i akvariet vilket påskyndar förloppet. Vill man ytterligare påskynda det så kan man filtrera över aktivt kol.

Å andra sidan så påverkar ju också mediciner den biologiska balansen i akvariet, eftersom de också tar livet av nyttobakterier. Detta gör att akvariet efter en medicinering är instabilare.

Då skulle man kunna köra med nitravec under de 10 v och sedan avvakta i en månad till så borde balansen vara någorlunda stabil??? ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 5 september 2007 19:49
Katharina skrev:
Då skulle man kunna köra med nitravec under de 10 v och sedan avvakta i en månad till så borde balansen vara någorlunda stabil??? ;)

Ja, men vet du om räkorna tål nitrivec (som jag skrev i en annan tråd så kan ju vissa räkor ta skada av vissa vattenberedninsgpreparat)? Men nitrivecen bryts antagligen ner ganska snabbt.

Dock testa först med några få räkor vid "uppstarten" och se hur det går - det är nog enda sättet att vara säker.
#7 - 5 september 2007 20:56
Ja...

Ja, men vet du om räkorna tål nitrivec (som jag skrev i en annan tråd så kan ju vissa räkor ta skada av vissa vattenberedninsgpreparat)? Men nitrivecen bryts antagligen ner ganska snabbt.

Dock testa först med några få räkor vid "uppstarten" och se hur det går - det är nog enda sättet att vara säker.

Tanken var ju att köra nitravec under tiden man byter vatten alltså när karet är tomt på räkor... Och sedan låta det stabilisera sig ytterligare en månad..

Menar du att du tror att jag skulle få syn på "några" räkor i mitt välvuxna 250 L med fisk i :D :D Jag ser knappt de 70 som går där nu.. Det beror på hur hungriga de är om de är ute och spatserar något när det är ljust.. :D :D
Nä... Jag skojar bara.. Det var ett bra råd... ;)

Annons