mattips för guppy.

#1 - 3 augusti 2004 19:45
Hej!
Jag ger mina guppy flingor, krossad pellets, röda mygglarver och ärtor. Nu undrar jag om det är bra för fiskarna att få röda mygglarver så ofta som 5-7 ggr/vecka. Fiskarna verkar må bra...

Sedan undrar jag om någon kan ge mig lite tips om vad man mer kan ge till guppy.
Tack på förhand, Emma
#2 - 3 augusti 2004 19:51
Det har varit många fall där folk har blivit alergiska mot röda mygglarver. Om jag vore dig då skulle jag sluta med det och börja med svarta mygglarver istället.
#3 - 3 augusti 2004 20:06
jag trivs väldigt bra med de röda mygglarverna. Har använt dem i evigheter och jag rör aldrig vid dem med händerna. Dessutom är det billigare. Jag tycker att det funkar bra.
#4 - 3 augusti 2004 20:40
Självklart väljer du, vad du vill mata med. Det är bara bra att vara medveten om riskerna man utsätter sig och de övriga i hushållet för.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=1567285&itool=iconabstr

Annars från vad jag läst är mygglarver för övrigt inte det bästa som fiskarna kan få i sig, förutom att de kan innehålla ägg från vissa parasiter (det gäller de flesta mygglarver). Tycker annars det kan var av stort värde när fiskar matvägrar.

vill inte förvandla detta till en debatt om röda mygglarver. Så härmed ger jag mig.

Du kan även prova att mata dina fiskar med levande foder om du har möjlighet att fånga/odla.

Annons