ursäkta? nu vet inte jag om jag missuppfattar detta men, du vet väll att en Arowana har speciella ögen? dom kan både se under och över, "2linser" eller vad det är som bryter vatten ytan så dom ser upp, därför måste det ALLTID vara helt täkt då det kan komma en nattmal eller nattfjäril som många kallar det eller kanske någon fet fluga och flyger över akvariumet också hoppar han ut ur akvarium och där med dör. Men det förmodar jag väll att du reda visste.
annars har väll jag missuppfattar det med "arowanan kan inte tittar upp" men som sagt, du behöver inte vara orolig för att den ska svälta, kan även tillägga under parningen så äter inte hannen på 2månader eller mer då den har yngel i munnen som han vaktar vid livet, vet dock inte om det är möjligt att odla i akvarium, menar para 2 arowanor. Tänk också på senare i ditt 1400L eller vad det var att ha stor simyta, så du inte trycker ner allt för många rötter, så han har svängrum och sådant.
hon menar att hennes arowana har fått dropp eye och därför inta kan titta upp,har arowanor 2 linser? som fyrögon fisken eller?vad jag har lärt mig så använder den två känsel spröt som sitter längsfram på underkäken för att hitta byten på ytan.
att arownaror hoppar efter byten i luften har jag aldrig sett men det är säkert mycket möjligt, men därimot om man skrämmer dom så hoppar dom grymt högt:D
och det har skett att arowanor har lekt i akvarium även om det kanske inte hör till vanligheten.