Matvägrande guldsömciklid

#1 - 14 november 2010 21:44
Hej.

Min guldsömshane (aequidens rivulatus) har knappt ätit på 5 veckor.
Han är normalt sett ett matvrak - nu tar han inte sin vanliga mat, spottar ut foder direkt eller tuggar på visst foder exempelvis algwafers för att sedan efter ett tag spotta ut den söndriga tabletten.
Fisken verkar ganska ok för övrigt fast smalare än innan dock..innan var han fet.

Han har försökt leka sedan 6 veckor tillbaka (de följer varandra och skakar mot varandra hela tiden). Paret verkar inte hitta något bra revir att lägga rom på. Honans äggläggarrör har gått tillbaka igen..leken fullbordas därför aldrig.

Det revir honan vill ha ägs nämligen av ett storvuxet jack Dempsey par. Bråk dem emellan förekommer + att lek förekommer i hela karet bland övriga ciklider (två zebrapar) så agressionerna är vanliga just nu.

Avföringen är sedan en månad tillbaka oftast helt vit (se bifogad bild) eller delvis "fylld med substans".

Jag har medicinerat i två omgångar med Aquamoor 1. Vattenbyte emellan. Har inte hjälpt. Kan inte köra i salt pga många fina malar.

375 l, 150 cm långt kar. Fisken är ung ca 2 år. Inga andra fiskar har dött i karet, nitrit/ph = stabilt, bra cirkulation eheim 2628 filter, inga nya fiskar har satts i på ett helt år.

Jag har läst på nätet om folk som haft matvägrande guldsömmar som de fått igång igen genom att ge dem röda mygg eller frysta räkor. Har provat detta. Ingen reaktion.

Vad gör man? Är det vanligt att guldsömmar slutar äta under leken? Medför leken stress som gör fisken sjuk eller är det helt normalt?

Jag är konfys.
#2 - 18 november 2010 22:12
Fasen också! Inga svar!
#3 - 19 november 2010 10:11
Jag är ingen expert, men jag har haft Guldsömmar till och från under hela min akvarietid. Jag har ett par nu också, de har lekt ett par gånger. Hannen slutade äta under själva leken och så länge de hade rommen kvar...vilket inte var så länge, eftersom akvariet är på 720 liter, och det är mycket andra Ciklider och malar däri...;).....

Jag tror inte du behöver oroa dej så mycket över avföringen, enligt bilden, så ser den inte så oroväckande ut........Den är inte trådig, och det är det som kan vara tecken på att de är sjuka.

Vad ger du de för foder?? det kan ju kanske vara så att han är matled?? Jag har ju så till alla ciklider, att jag köper flera olika pelletstyper, både sjunkande och flytande...samt lite annat, sedan blandar jag ihop allt i en burk.......Det fungerar helt kanon här....:) Jag har även köpt störpellets som jag blandar ner, den är "köttigare" i smaken än vanliga ciklidpellets.....Guldsömmen älskar det fodret...och han är jättesnygg i färgen och lagomt rund...
#4 - 19 november 2010 20:53
Hallo & tack för ditt svar ;-)

Vad är störfoder för något? Vilket märke är det & vart köper man det? Kan ju vara värt att testa.

Till det akvariet har jag mest kört samma typ av mat hela tiden det varit igång - mest jbl:s foder. Guldsömmen har praktiskt taget vuxit upp på jbl:s novo tab. Innehåller mycket kräftdjur. Nu hatar han det fodret. Jbl:s novo stick samt algtabletter är det som oftast serverats i mitt kar.

Jag behöver tips på ny mat i så fall. BRA MAT. Vilka foder (namn, märke) köper du & blandar ihop? I mitt kar går ju zebror, jack dempseys & malar & guldsömmar.

Har köpt in en ny växt som honan kan lägga rom på...det har hon gjort förr på samma typ av växt & på samma ställe... hanen är intresserad av att köra på växten som substrat. Honan vill ha jackarnas revir till varje pris som finns på andra sidan av akvariet...hur katten ska jag göra?

Trevlig helg!
#5 - 20 november 2010 00:14
Hej Karin!

Tråkigt å höra om din rivulatus! Störpellets produceras av flera olika tillverkare, bla Hikari (googla på det är mitt tips). Det finns olika size på pellets beroende på fabrikat å så. Detta fodret innehåller mkt fett å protein å funkar så klart bra till andra snabbväxande fiskar oxå (är tex. inte helt ovanligt att det används som huvudfoder till snabbväxande fiskar mkt mindre än stör, som tex. påfågelciklider, abborrciklider etc.) Som sagt googla på det, men annars ring runt i butikerna å kolla om det finns inne (kanske även plantager som säljer dammfisk) för oftast finns inte detta fodret inne hos butikerna då det är såpass specifikt å sannolikt mkt liten åtgång på det.

Sen tänkte jag på det, om du är väldigt orolig å om det bara handlar om att få i sig lite mat så länge tills du hittar nått foder han accepterar alt. börjar äta som vanligt igen, kanske du kan pröva med levandefoder? Är kanske lite svårt att få tag på så här års men vi har en kompost här där det finns gott om daggmask å enkyträer. Å än så länge går det fortfarande att få tag i (har inte hunnit frysa än men det är nog inte långt kvar till de kryper längre ned i jordlagret...)
#6 - 20 november 2010 10:09
Jag kör med Hikaris och Tropicals foder Men störfodret kommer från aqua interior :

http://www.aquainterior.se/produkter_visa.asp?nav=42&parent=40&id=480&lng=sv

Blandar detta med Hikaris Ciklid Gold, minipellets och Tropical Carnivore. Detta använder jag som huvudbasfoder. jag blandar även i en nypa spirulinaflingor för färgen, och Tropical Cichlid Gran. Scalarena gillar granulatet bäst.

Om du vill, så kan jag knäppa kort på burkarna så ser du hur de ser ut...:)
#7 - 20 november 2010 18:12
...och nu blev det snö....Åhhh.
Jag blir oolig när ett övergött matvrak slutar äta. Han verkar lite trögare än vanligt men inte direkt "sjuk"??? Kan det verkligen vara leken som spökar (det har ju gått 6 veckor sedan de började leka nu) får de inte till det snart blir han undernärd. Trist, han är min favorit.
#8 - 20 november 2010 18:17
Är det fodret som kallas "laxfoder"??? Eller kanske inte.. Jag har använt hikari förr. Jag har en påse med grå/gröna hikari granulat hemma som innehåller kräftdjur. Ska testa detta. Hur kom du på idén med att blanda ner störfodret? Varför gör du det?
Tack för ditt engagemang! Rivulatusen är ju som sagt min favorit.Mer ett husdjur än en fisk liksom ;-) Ja, du känner nog till detta hur dom kan bli extremt tama.
#9 - 20 november 2010 18:27
Jag blandar olika foder, så att alla ska få det de tycker om och som jag vet att de äter...;) det är lättare att blanda allt i en burk, än att hålla på med 3-4 olika foderburkar samtidigt...;)

Ja, det kallas visst laxfoder också...Att jag började med det fodret, beror på att det är ett foder med högre fett och proteinhalt. Jag har inte bara ciklider, utan jag har endel udda arter....såsom krokodilhuvudsfisk, Gars och fengäddor....och de kräver ett kraftigare foder för att må riktigt bra..... jag upptäckte...av misstag ska tilläggas...att även Cikliderna älskar det här fodret...Och mår riktigt bra på det...Så fortsatte jag att ge dem det......:)

Jo jag vet att de flesta större ciklider blir ganska handtama.....tom mina Scalarer kommer fram och nafsar i mina fingrar om jag stoppar ner händerna i akvariumet....helt utan rädsla....:D

Annons