Max. ålder på Scalare?

#1 - 13 december 2004 20:37
Jar fick 5 st Scalarer av min morfar för cirka 9 år sen. Nu är det bara en kvar. Köpt större akvarium för att nästa "kull" Scalarer ska trivas.
Nu undrar jag när jag kan vänta mig att han dör av naturlig ålder. Kunde absolut inte tro att de skulle klara sig så här länge som 9 år. Vill ju inte precis att han ska dö men samtidigt vill jag starta med nya fiskar någon gång också.
Inte kul att behöva vänta 9 år till precis.

Hur gammla har era Scalarer blivit som äldst?
#2 - 13 december 2004 20:43
scalarer brukar bli gammla, vissa över 10 år
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 13 december 2004 20:46
Bra sida med ålder på olika fiskar http://www.fischaltersliste.de/
Här anges 11 år för skalaren
#4 - 14 december 2004 13:54
Kan du inte flytta över honom till det nya akvariumet?
#5 - 14 december 2004 16:07
Redan gjort så klart ;)
Men skulle jag släppa i nya Scalarer så gissar jag att de skulle bli mat. Han käkar vad som helst min Scalare.
Fick tex en massa flytväxter av en polare, sådana där små som förökar sig genom delning. Det var en hel del jag fick alltså, men ändå dagen efter så var alla flytväxter borta. Då hade Scalaren käkat upp rubb och stubb...
Jag vill ju inte heller kasta i ett par nya fiskar "bara för att testa"
#6 - 14 december 2004 16:29
hmm kan du inte försöka få tag på lite större scalarer då? Som firren inte kan äta upp dvs
#7 - 14 december 2004 16:45
Skulle vara en lösning, men dels så ökar priset dramatiskt med storleken samt att det är roligare att ha fiskarna när de är så unga som möjligt. Se på när de växer upp helt enkelt.
#8 - 14 december 2004 16:52
hmm ok.. tänkte bara att ifall du kan hitta "begangnade" scalarer så kanske du kan få dem billigt :) (från nån som kanske ska avveckla sitt kar..)
men samtidigt vill man ju se de växa upp. men vill inte din firre ha sällskap?
#9 - 14 december 2004 16:57
Jo, det tror jag han skulle må bra av faktiskt. Det är därför jag börjat flukta runt efter lite olika lösningar.
Begagnade Scalarer vill jag inte ha eftersom jag vill känna att det är mina fiskar. Låter lite konstigt kanske men så känner jag.
Så gott som alla mina tidigare fiskar har varit små när de inköptes.
#10 - 16 december 2004 20:22
Ursprungligen skickat av Dagge

Jo, det tror jag han skulle må bra av faktiskt. Det är därför jag börjat flukta runt efter lite olika lösningar.

Begagnade Scalarer vill jag inte ha eftersom jag vill känna att det är mina fiskar. Låter lite konstigt kanske men så känner jag.

Så gott som alla mina tidigare fiskar har varit små när de inköptes.

Jag har adopterat 9 sorgmanteltetra och de känns lika "mina" nu som de andra fiskarna. Fiskarna som du köper har också varit nån annan stans innan de kom till dig [;)]

Du skulle kunna adoptera/köpa bara ett par-tre st scalarer som är tillräckligt stora så gamlingen inte äter upp dem. Och sen när han/hon är borta kan du skaffa fler yngre.
#11 - 16 december 2004 21:23
Ursprungligen skickat av batski

Jag har adopterat 9 sorgmanteltetra och de känns lika "mina" nu som de andra fiskarna.

I sanning sant!! Å jag tycker det känns som jag aldrig haft några sorgmanteltetror. [:)]

Varför inte annonsera på zoopet?? För nån månad å en halv sen var jag å lite fler zoopetare på fiskauktion här i Gbg med GBG:s ciklidklubb. Där gick väldigt många stora fina skalarer för riktiga struntsummor under klubban! Billigare än små i affärerna! Kolla upp lite olika alternativ?!

När fiskarna väl är hemma hos en så tycker jag att det känns som ens egna och som om de aldrig varit nån annanstans.

Mvh / Maria
#12 - 16 december 2004 22:16
Jag har haft en scalar i 12 år det var lång väntan på att den skulle dö då jag inte vill avliva en frisk fisk så fick han de sista månaderna i sitt liv leva ensam i ett 222 liter kar.

Annons