Max KH? GH-intervall?

#1 - 20 april 2007 20:09
Har läst alla trådar som kom upp på sökning på kh, trots det hittar jag inget svar så nu måste jag fråga...

* Hur högt KH bör man ha som mest? (Vad händer om det blir för högt?)

* Inom vilket intervall bör GH ligga i ett normalt akvarie?

Tacksam för enkla svar!
#2 - 21 april 2007 13:06
Finns ingen som har svaret på denna fråga alltså?

Jag får väl kolla med zooaffären då...
#3 - 21 april 2007 13:21
lottiz: det beror helt på vad du har för fiskar, och hur noga du tänkt följa art-beskrivningarna, personligen så föredrar jag ett högt kh-värde eftersom det gör ph-värdet stabilare.

khvärdet blir inte "för högt" utan extrautrustning eftersom kalciumet slutar lösas ut i vattnet då ph-värdet stiger(kalciumet höjer ph-värdet).
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 21 april 2007 14:16
För att vattnet skall vara stabilt (dvs stabilt pH) så skall KH ligga på minst 3-4.
Vad som händer OM det blir för högt beror på vilka fiskar man har som plorozen skriver.

GH - varför bry sig om man inte skall ha extrema survattensfiskar.

En de info i ämnet finns i >Artiklar > Akvarievatten
#5 - 21 april 2007 16:14
Jag har läst vattenartiklarna här på zoopet, väldigt bra. Men det är mycket av detta som är svårt att begripa... Men då är det ingen fara om kh skulle vara 10? 20? och GH ska jag inte bry mig om alls?

Tack för svaren, då är jag lugn! (gör nog ändå så att jag diskuterar detta med zooaffären för att greppa lite bättre, men nu vet jag detta iallf)

phu, glad att jag inte är kemist.
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 21 april 2007 18:54
lottiz skrev:
Jag har läst vattenartiklarna här på zoopet, väldigt bra. Men det är mycket av detta som är svårt att begripa... Men då är det ingen fara om kh skulle vara 10? 20? och GH ska jag inte bry mig om alls?

Som sagt - vilka fiskar har du
#7 - 21 april 2007 19:15
Rödmunstetra, samt skäggtömsmal.

Ursäkta, jag förstog inte att det var en fråga.
#8 - 21 april 2007 19:17
Ja, och så mitt grodkar då förståss! Hymenochirus, och snart äpplesnäckor.
#9 - 21 april 2007 19:20
lottiz skrev:
Rödmunstetra, samt skäggtömsmal.

Jo, siamensisar här också, och två "överblivna" pakistanbotior för tillfället.

Så... det var nog allt..
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 21 april 2007 19:23
Rödmunstetrorna färgar inte ut något vidare om pH är väldigt högt - så kolla ditt pH.
De övriga klarar nog det mesta
#11 - 22 april 2007 09:20
Tack för ditt svar Kjell!

Våra rödmunnar är faktiskt väldigt vackra i färgen och ser i övrigt pigga ut. Har ca pH 7-7,2 där i, och har fått rådet att inte försöka ändra pH. Där kommer snart att bli lite fler rötter, och så småningom co2, så det kommer nog att sjunka på egen hand då.

Men, jag vill inte vara otacksam nu, finns det inget övre värde på KH då man borde reagera? Jag tänker på mina grodor, som gärna har ett högre pH, där jag kalkar för snäckorna, där finns ju risken att KH så småningom stiger mer. Jag hör bara undre gränser för KH, ingen har sagt något om övre...

Ni får ursäkta, jag läser allt vad jag kan för att lära mig, men det är fortfarande väldigt krångligt det här.

Annons