Vad är maxdosen med pmdd i 540 kar med massor av växter, karet är på 540 kör med co2. Utan att fiskarna tar skada(botier,l144,l066 mm)??
Funderar på köpa pmdd på bulk räcker det med att mäta upp med tesked på en vanlig måttsats?
peterhaack skrev:ja att fortsätta med frågor ang brist är oki men frågor om kostnader osv hänvisar jag till PM eller mail..
Jerker: Har du doserat i tre veckor, vissa plantor måste få ställa in sig och då blir en del hängiga och ser lite molockna ut kanske ta och lite toppar från dem och se hur de tar sig när plantorna är kortare och kan få lite kraft att utveckal bra rotsystem eller suga åt sig lättare.
jerker_s skrev:OK.. Jo jag väntar ett tag till så får vi se vad som händer och toppar de fulaste under tiden.. Jag kör med straxt över 2,5 dos/vecka, så jag tycker det vore ganska lagom, då jag har ganska mkt snabbväxande växter..
Paroonen skrev:men jag borde följa standarddoseringen eller vad tycker du?
kiselager försvinner väl efter ett tag?
vem äter växter i mitt kar då!! praktbotia, pakistanbotia, eldbuk, scalare, siameserna, malarna??
ska byta ut två rör till t5 80w borde väl bli fint eller??
men hur är det med anubias klarar dom av starkare ljus eller ska jag ta bort dom?
peterhaack skrev:Snabbväxande suger åt sig ganska kraftigt och kan strippa vattnet ganska snabbt på gödning men avvakta ett tag till och kolla under veckan hur dina av klippta toppar tar sig.
peterhaack skrev:Att öka redan kanske då är en lösning för dig och se hur det ser ut om 1-2 veckor.
Men för att se så vänta till nästa vecka ist och då öka doseringen till att göda en extra gång i veckan
att vissa växter visar sin anerver är oftas fisk(malar) som sitter och suger på alger!