Maxdos med pmdd

#1 - 5 december 2007 19:49
Vad är maxdosen med pmdd i 540 kar med massor av växter, karet är på 540 kör med co2. Utan att fiskarna tar skada(botier,l144,l066 mm)??

Funderar på köpa pmdd på bulk räcker det med att mäta upp med tesked på en vanlig måttsats?
#2 - 5 december 2007 21:38
Tjena

enkelt använd en räknare som denna http://heeke.homeip.net/page/15

Mata in lite lagom mängder av vad du behöver kolla läget med ett par veckors användning räcker det inte och du tycker se att dina plantor behöver mer eller mindre så lägger du om i räknaren och vips du får ut vad du behöver och ja du kan använda ditt kryddmått tsk mått och msk mått även dl måttet dvs om du blandar i 1.5 liters eller 2 liter flaskor..
#3 - 5 december 2007 22:09
Tackar
men jag blev inte så mycket klokare på detta
jag har kört med halvliters flaskor och är uppe på 3dl i veckan
börjar det bli för mycket pmdd
bla koppar är ju skadligt för mina malar är rädd att det blir för mycket
#4 - 6 december 2007 10:04
kör du standard dosering(portionspack) så är det ju ingen större fara så länge du håller dina vattenbyten varje vecka.

Kopparn är så lite så den lär nog inte döda dina malar.

Jag har känsliga djur i mitt 310 kar jag doserar 5 av 7 dagar 30ml varje gång av varje ingrediens och då har jag k2so4 i egen bytta så det ger 30x4=120ml x 5 = 600ml i veckan vrken polkadot diskusar eller malar visar tendenser på att verka må dåligt de äter skiter och bråkar i vanlig ordning som de skall =O)( ja just det jag kör inte standarddosering jag kör på kalkylatorn.
#5 - 6 december 2007 10:51
jo jag kör med standard doseringen
varför kör du ej med standarddosering??
jag vet ej men när jag häller i så flyr fiskarna dom gillar inte att få pmdd på sig i alla fall
har du mycket växter?
hur stora vattenbyten gör du?
tillsätter du något vattenmedel?

jag fattar ej den där kalkylatorn!
#6 - 6 december 2007 11:22
Jag har gjort en rensning på plantor i söndags förra veckan och jag ansar väl 1-2ggr veckan mest så ansar jag bort skit planterar om toppar osv..

Jag gör 40% VB varje vecka

Jag tillsätter inga vatten medel mer än pmdd och en liten slurk EasyCarbo

Jag kör med CO2 och ny ramp med Metall halogen lampor: 2*150 watt
Lysrör: 4*54 watt T5 (20K Kelvin) High Output MH är på mellan 1700-1930 ljuset är på i övrig mellan 1200 och 2300, Co2 går på 1100 och stänger 2200.

Egenbyggd reaktor.

''''''''''''''''''''''
Klart fiskarna flyr det smakar ju inte gott men de dör ju inte för det...

jag kör inte med standrad för att vissa av växterna visade brist på K och då får man tillsätta lite mer av det samt lite brist på micro så då får jag tillsätta lite mer av det och för att veta var jag ligger tar jag till räknaren.
#7 - 6 december 2007 11:37
Men jag trodde att om man ökade den en så blir det brist på någon annan typ
att man bara skulle ta lika delar av allt tills man nådde rätt resultat
#8 - 6 december 2007 11:52
japp så kan det bli men om man kommer fram till en lösning där ngt verkar vara oki och växterna inte visar brist på detta mer så kan man ju experimenterar lite och vara mer avancerad, här handlar det alltså då om att vara med växterna och kolla vad dom saknar, att skuva in sin egna närings och gödnings mängd för ditt kar(i mitt kar) så det passar mig och mina plantor.

Standarddosering är mer för att hålla uppe nivåerna och för att slippa krångla helt enkelt som att köpa färdig i butiken fast billigare..

Att köpa bulk är för att göra det ännu billigare och kanske föra att vilja skruva in sina nivåer till dit man vill ha sina plantor.
#9 - 6 december 2007 12:42
Du som kan det där med pmdd
vad skiljer sej på pmdd paketen man kan köpa?
på haacks sida så finns det nutrisi, kno3, kh2po4, k2so4 även citronsyra
men på aquascape är ej k2so4 med

behövs inte k2so4?

för det är väl din sida?
#10 - 6 december 2007 12:57
K2SO4 är med för att micronäringen skall likna TMGs (tropical master grow)sammansättning.
k2so4 är för att ge liiite mer K.
#11 - 6 december 2007 13:55
jag skulle vilja ha ett förslag på dosering
ska bara ladda upp några bilder som du kan titta på om du vill

men om man ska köpa pmdd från dej och vill ha med nutrisi, kno3, kh2po4, k2so4 så det räcker till ca 31 portioner så blir det två brev??
vad kostar frakten på detta?

hoppas att man fick diskutera detta här på zoopet så det inte blir reklam eller något liknande!!
#12 - 6 december 2007 14:00
ta det via mail ist det är bättre.
#13 - 6 december 2007 14:10
lite bilder på mina växter
symtom förutom det som syns
är att sessilifloran växer sakta

http://pici.se/167693

http://pici.se/167699

http://pici.se/167700

http://pici.se/167703

jag mailar dej
#14 - 6 december 2007 14:16
är det kaliumbrist???
#15 - 6 december 2007 14:41
lite bilder på mina växter
symtom förutom det som syns
är att sessilifloran växer sakta

Lite bruna blad kanter kanske men övriga ser ju hyffsade ut så det kanske e mild brist men inte mycket

Bladet här på anubiasen ser ju inte så tokigt ut men tycker det ser lite gult i ditt ljus så lite mer ljus i tanken hade nog inte skadat.

på denna bilden ser det ut som like K brist men ngn ser ut att äta på bladet brutalt =O))

På denna ser det ut som om du har kiselalger försök att damma av dem lite så ser de snyggare ut.
http://pici.se/167703
#16 - 6 december 2007 14:42
Nej! Fortsätt här, det är fler som är intresserade..:) Det har ju inte bara med PMDD att göra, utan även en fråga för alla växtintresserade som har näringsbrist i någon form.. (eller har jag fel?)

Själv har jag oxå svårt att hitta balans och tror jag har brist i någon form, men har hållit samma dosering i 3 veckor nu. Det ser bättre ut men har fortfarande problem med ett par växter.. Bla sessiflora som ser ut som en hängig gran i växtsättet och blir mjuk och skör..
#17 - 6 december 2007 14:49
ja att fortsätta med frågor ang brist är oki men frågor om kostnader osv hänvisar jag till PM eller mail..

Jerker: Har du doserat i tre veckor, vissa plantor måste få ställa in sig och då blir en del hängiga och ser lite molockna ut kanske ta och lite toppar från dem och se hur de tar sig när plantorna är kortare och kan få lite kraft att utveckal bra rotsystem eller suga åt sig lättare.
#18 - 6 december 2007 15:04
men anubias vill väl inte ha för mycket ljus??
dessutom är det nog lite dåligt ljus på bilderna

jag har längst bak räknat 80w 4*40w rör borde inte det räcka??
#19 - 6 december 2007 15:06
peterhaack skrev:
ja att fortsätta med frågor ang brist är oki men frågor om kostnader osv hänvisar jag till PM eller mail..

Jerker: Har du doserat i tre veckor, vissa plantor måste få ställa in sig och då blir en del hängiga och ser lite molockna ut kanske ta och lite toppar från dem och se hur de tar sig när plantorna är kortare och kan få lite kraft att utveckal bra rotsystem eller suga åt sig lättare.

OK.. Jo jag väntar ett tag till så får vi se vad som händer och toppar de fulaste under tiden.. Jag kör med straxt över 2,5 dos/vecka, så jag tycker det vore ganska lagom, då jag har ganska mkt snabbväxande växter..
#20 - 6 december 2007 15:08
jo det borde väl räcka tycker man ser bara ut att vara väldigt gult ljus på bilderna men kanvara kameran som inte ger rättvis bild.

Med näring så behöver växter ljus med ljus CO2 och ökar man ngt får de andra gärna följa med lite för att hålla plantorna glada.
#21 - 6 december 2007 15:13
jerker_s skrev:
OK.. Jo jag väntar ett tag till så får vi se vad som händer och toppar de fulaste under tiden.. Jag kör med straxt över 2,5 dos/vecka, så jag tycker det vore ganska lagom, då jag har ganska mkt snabbväxande växter..

Snabbväxande suger åt sig ganska kraftigt och kan strippa vattnet ganska snabbt på gödning men avvakta ett tag till och kolla under veckan hur dina av klippta toppar tar sig.
#22 - 6 december 2007 15:20
men jag borde följa standarddoseringen eller vad tycker du?

kiselager försvinner väl efter ett tag?

vem äter växter i mitt kar då!! praktbotia, pakistanbotia, eldbuk, scalare, siameserna, malarna??

ska byta ut två rör till t5 80w borde väl bli fint eller??

men hur är det med anubias klarar dom av starkare ljus eller ska jag ta bort dom?
#23 - 6 december 2007 15:27
Paroonen skrev:
men jag borde följa standarddoseringen eller vad tycker du?

kiselager försvinner väl efter ett tag?

vem äter växter i mitt kar då!! praktbotia, pakistanbotia, eldbuk, scalare, siameserna, malarna??

ska byta ut två rör till t5 80w borde väl bli fint eller??

men hur är det med anubias klarar dom av starkare ljus eller ska jag ta bort dom?

Kiselalger försvinner oftas av sig själv men man kan "damma" av dem när man byter vatten för att skynda på det hela.

Scalarer de gillar att riva och dra i vissa plantor, malar de äter algerna på planterna men de gör ju då skada med på växterna det är normalt men mer mat till dem på kvällar i typ av maltabletter som sjunker snabbt så brukar man lösa det.
Praktbotier kan slita i växter med, oftas äter sån fisk växter då de inte får den mat de behöver prova odla ngn lätt snäcka som de gillar typ physa.

Två t5or gör nog susen i busken, anubiasen sätt den under ngn hög växt så den får lite skugga.
#24 - 6 december 2007 15:33
ok måste bara tacka för all hjälp jag har fått av dej

jag brukar klippa bort dom fula stänglar av sessilifloran
så defårväxa upp på nytt

tack å glöm inte av att kolla din mail
#25 - 6 december 2007 16:30
peterhaack skrev:
Snabbväxande suger åt sig ganska kraftigt och kan strippa vattnet ganska snabbt på gödning men avvakta ett tag till och kolla under veckan hur dina av klippta toppar tar sig.

Jo det e klart.. Så då kan det till och med behövas lite mer näring då menar du..? Men jag avaktar ett par veckor till då och ser vad som händer, det ser fortfarande ut som om det är brist på näring (då det visar sig på fler växter i form av lite brunalger och gröna alger, en del blad som blir som nät osv.. Men det har blivit bättre då bla Heteranthera zosterifolia satt fart och växta vilken stod still förut och var på väg att tyna bort, även macranda har börja växa ordentligt dock är en del toppar fortfarande hämmade och stannat i växten.. Även Hygrophila corymbosa "Siamensis" står still i växten..

Men som sagt så avvaktar jag ett par veckor till.. Om det inte blir bra innom 1-2 veckor ska jag kanske öka doseringen lite till..??
#26 - 6 december 2007 16:41
Att öka redan kanske då är en lösning för dig och se hur det ser ut om 1-2 veckor.
Men för att se så vänta till nästa vecka ist och då öka doseringen till att göda en extra gång i veckan

att vissa växter visar sin anerver är oftas fisk(malar) som sitter och suger på alger!
#27 - 6 december 2007 16:52
peterhaack skrev:
Att öka redan kanske då är en lösning för dig och se hur det ser ut om 1-2 veckor.

Men för att se så vänta till nästa vecka ist och då öka doseringen till att göda en extra gång i veckan

att vissa växter visar sin anerver är oftas fisk(malar) som sitter och suger på alger!

Aha.. Ja det kan ju stämma.. för det var nog i samma veva jag planterade i ett par anubias gigantea och de blev fula i bladen som jag skaffade en panacue mal (L191) och de gnager ju en del..:D

Tack för hjälpen.. Så får vi hoppas att både jag och paroonen lyckas med våra växter..;)
#28 - 6 december 2007 16:55
det får vi hoppas på annars så får vi väl mötas och göra upp hahaha, lycka till
#29 - 6 december 2007 17:09
:) tackar
#30 - 6 december 2007 19:29
Ett lite äldre döende blad, de andra ser okej ut. Normalt.

En fisk som skadat bladen, typ praktbotia eller Scalare.

Ytterligare fiskskada i övrigt ganska okej.

Bilden på sessilifloran ser helt okej ut. Algfri och pigg.
#31 - 6 december 2007 21:45
defdac vet ej om jag håller med dej riktigt
sessilifloran ska väl vara grön och växa snabbt?
i övrigt vet jag inte vilka fiskar som är på mina växter jag matar ju dem ganska mycket maltableter öser jag i varje dag
#32 - 7 december 2007 10:51
Välmående och snabbväxande växter påvisar ofta lite rodnande tendenser. Klorofyllet är komplicerat att bygga och tar tid. Klorofyll är intensivt grönt och det är därför snabbväxare ofta kan få lite annorlunda färg.

"Snannväxare" är ett relativt begrepp. I akvarier utan CO2 så är det väl egentligen ingen växt som växer speciellt snabbt. L. sessiliflora snabbare än de flesta andra dock.
#33 - 7 december 2007 16:11
den växte säkert 20cm i veckan innan jag monterade ett 80w rör över dom
då stannade dom upp i sin växt kanske på sin höjd 5 cm i veckan
#34 - 7 december 2007 21:10
Växtmassan blir större, ljuset blir intensivare - men kommer det ner mer näring?
#35 - 7 december 2007 22:26
ja du co2 har jag ökat på håller väl ca 6,7 i ph å 4 kh
jag tycker jag öser i pmdd 3 dl i veckan

Annons