Maxi-jet PH?

#1 - 19 oktober 2010 19:20
Hej!

Jag har tittat runt och läst lite om pumpar och filter. Men förstår inte riktigt. Iaf för typ 5 år sedan hade jag ett 100 liters akvarium med en pump som heter maxi-jet ph. Tror iaf att det är en pump. är lite förvirrad. Då kopplade jag pumpen till en vit stäng som satt fast i ett filter under gruset. Nu har jag ett mindre akvarium (30L) och använder samma pump men utan det vita "filtret". Vad fyller pumpen då för funktion? Syresätter den vattnet? eller är det bara en bubblande effekt? Jag vet att jag låter väldigt dum. Men jag hittar verkligen inte funktionen med den hela.

en sån här har jag:
http://star-fish.com.pl/sklep/images/AS%20maxi%20jet%20ph.gif
#2 - 19 oktober 2010 19:42
Maxi-jet är en cirkulationspump och den syresätter vattnet effektivt genom att den skapar vattenrörelse! Men du bör också ha en biologiskt filtrering av vattnet och det får du genom att sätta en filterpatron på pumpen eller kopplar den till ett bottenfilter (likt det du hade för 5 år sen)! Filtret kan i stort sett se ut hur som helst, grundprincipen är bara att få vattnet att flöda genom ett poröst material som kan husera stora mängder nitrifieringsbakterier!

Annons