Maylasiska Sandsnäckor

#1 - 22 oktober 2011 10:28
Hallå har nu under en längre tid letat efter Maylasiska sandsnäckor, hittade dom nu i en affär här i Stockholm.
Men han som jobbade där sa att om snäckan/snäckorna dör så dör alla fiskar i karet? Stämmer detta?
#2 - 22 oktober 2011 11:05
Hannesc hade ett helt gäng med döda i sitt akvarie och inte hade alla hans fiskar dött iaf... Så det tror jag inte på
#3 - 22 oktober 2011 11:09
Nej, det stämmer inte.

De dör inte utan vidare, men pytsar man i nåt snäckgift så dör och ruttnar de förstås, och har man då enormt många kan de förstöra vattenkvaliteten.
#4 - 22 oktober 2011 12:51
Luddson skrev:
Hallå har nu under en längre tid letat efter Maylasiska sandsnäckor, hittade dom nu i en affär här i Stockholm.

Men han som jobbade där sa att om snäckan/snäckorna dör så dör alla fiskar i karet? Stämmer detta?

Vilken affär var det?
#5 - 22 oktober 2011 13:10
Här är en bild på dom jag köpte, dom är oerhört små
Är detta Malaysiska Sandsnäckor?
http://imageshack.us/f/818/snckor.jpg/
#6 - 22 oktober 2011 13:23
Svar ja :)
#7 - 23 oktober 2011 20:12
[COLOR=#222222][FONT=Times]Min son har (vad vi har hört) malaysiska sandsnäckor, och dom är helt omöjliga att rensa/håva slut på. Vi kommer bli tvungna att flytta över hans fisk till ett annat akvarium, sen koka sanden och filtrera den. kasta växterna, koka rötter å sand. Om, och jag menar om, det är såna så kan dom föröka sig hysteriskt.
Mvh johan[/FONT][/COLOR]
#8 - 23 oktober 2011 20:56
Johan, tänk på att dom är nyttodjur i grunden och förökar sig inte mer än vad det finns tillgång på mat.
Många här har en väldigt positiv syn på dessa snäckor och dessa invånare är alltid det första som åker i mina kar.
#9 - 23 oktober 2011 21:04
Grottbert skrev:
Johan, tänk på att dom är nyttodjur i grunden och förökar sig inte mer än vad det finns tillgång på mat.

Många här har en väldigt positiv syn på dessa snäckor och dessa invånare är alltid det första som åker i mina kar.

Detta va precis det jag skulle skriva :p Ta åt dig det Johan! För om det urartar på det sättet du beskriver är risken stor att det kommer lite väl mycket mat till dom
#10 - 24 oktober 2011 09:18
Jag har precis gjort en liten installation med ett skymmnings och nattljus i mitt 360L akvarium.
Jag fick en chock när jag slog på det i morse, det fanns 1624879st Malayer som satt överallt!! Jag ser någon eller ett par stora på dagen men de andra är bara framme på natten!

Jag ska berätta att jag har 8 glada Praktbotior som säkert gör allt de kan för att käka upp snäckor också...

Jag är jätteglad att de snäckorna som finns fortsätter att städa nattetid!!
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 24 oktober 2011 10:28
Azur skrev:
Nej, det stämmer inte.

De dör inte utan vidare, men pytsar man i nåt snäckgift så dör och ruttnar de förstås, och har man då enormt många kan de förstöra vattenkvaliteten.

Det måste vara detta som affären syftade på.

Dvs sandsnäckorna är i sig nyttodjur som man bör ha i sina akvarier och sköter man sitt akvarium blir det aldrig för många av dom. Jag lägger alltid i dom i nya akvarier - de är de bästa nyttodjur man kan ha i akvariet.

Men OM man vill ha bort dom så skall man aldrig använda några kemiska preparat för då dör ju alla samtidigt och då kan vattnet bli dåligt som azur skriver och då finns risken att fiskarna stryker med på kuppen.

Zoopetartbeskrivning på denna snäcka http://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=38
#12 - 26 oktober 2011 11:00
Själv gillar man dom så pass mycket att jag börjat odla dom i ett eget kar.
Gör att man kan släppa ner stora mängder av dom i både karet med kulfiskar samt i det med botier.
Större chans att några av dom hinner borra ner sej i sanden och göra sitt jobb...
#13 - 26 oktober 2011 11:34
Jag har nu 7 maylasiska sandsnäckor, kastade ner 3 st i mitt 58 liters och 4 st i mitt 90 liters.
Hur lång tid tar det innan dom blir större? dom är sjuuukt små nu http://imageshack.us/f/818/snckor.jpg/
#14 - 26 oktober 2011 11:37
Luddson skrev:
Jag har nu 7 maylasiska sandsnäckor, kastade ner 3 st i mitt 58 liters och 4 st i mitt 90 liters.

Hur lång tid tar det innan dom blir större? dom är sjuuukt små nu http://imageshack.us/f/818/snckor.jpg/

Dom blir inte så mycket större MEN fler däremot hehe;)
#15 - 26 oktober 2011 11:49
Ne dom blir väl 3 cm?
#16 - 26 oktober 2011 11:57
jag har nån som är runt 4 cm nu. men sen har jag väl ca 700 st. fast nu är det nog lite färre när akvariet har varit lite inbyggt ett tag
#17 - 26 oktober 2011 12:24
Jojo, men hur lång tid tar det till dom växer till sig?
#18 - 26 oktober 2011 12:31
ingen anning. men det spelar ingen roll. i med dom i karet bara. de gör lika bra jobba när de är små som stora. i med dom i karet nu. fasen ska de ligga i spannen för!??!
#19 - 26 oktober 2011 12:34
lite bilder. detta är asså när karet är släckt. när karet är tänt ser man knappt nån
#20 - 26 oktober 2011 12:42
Jag har dom i karet, jag vill ha bort skiten på sanden men det händer ingenting, får nog ge det lite tid:)
#21 - 26 oktober 2011 12:52
tålamod för guds skull. du har typ 7 st. du behvöer nog ett par hundra för att du ska märka skillnad. men jag började med 2 st. o har hur många som helst nu
#22 - 26 oktober 2011 13:30
rom byggdes inte över en dag hörru, som hannes skriver, ge det tid så löser det sig :)
#23 - 26 oktober 2011 13:41
Haha aa=)
#24 - 26 oktober 2011 14:30
ge det 6 MÅNADER.

rör inte runt i sanden för mycket under tiden.

sedan på dagen, inte dagen före, inte dagen efter, 6 MÅNADER efter introduktion, så tar du en liten lur på eftermiddagen,
ställer sedan klockan på 01,47....inte innan, inte efter, går upp tar en snabb kopp kaffe, stoppar ut huvvet genom
ett öppet, obs inte stängt, fönster, drar in lite frisk luft i lungorna, gå sedan till hallen där din nya fina ficklampa ligger,
stoppar i dom lika nya och fina batterierna, kontrollerar funktionen av lampan. smyg sedan förstiktigt i dina raggsockar
fram till karet, böj på knäna, tänd lampan, rikta in i karet.

försök då räkna dom......har du tur, så kanske du har räknat färdigt framåt 06,53................

om du räknar snabbt......

annars får du göra om allt exakt 13 dagar senare.....

glöm bara inte att ficklampan skall stängas av i mellan kollerna.........

.
#25 - 26 oktober 2011 14:51
haha, att du orkar xD
#26 - 26 oktober 2011 14:55
Hahahahaha!!
#27 - 26 oktober 2011 14:58
Tack Kensa.

Hoppas iaf att dem blir lite större=)
#28 - 26 oktober 2011 17:17
Visst drar de ner fiskbajset i gruset???? Men varför gör de det? Äter de bajs eller råkar det bara följa med ner när de har varit uppe och letat mat på botten??
#29 - 26 oktober 2011 18:05
Både äter det ju överbliven mat blandannat som kan räknas som "skit" på botten, och sen rör de ju runt botten eftersom de gräver. Och då borde ju det röras om precis som du rör om med en pinne i sanden. Pröva och se att skiten försvinner ;)
#30 - 27 oktober 2011 07:18
När de rör om i sanden så blir det mer cirkulation och mer syre vilket på skyndar den bakteriella nedbrytningen. Jag har aldrig sett dem äta bajset direkt utan jag tror att de rör runt av en slump. Vattnets rörelser ökar så bajset löses upp fortare.
Tålamod är den främsta egenskap en akvarist måste ha.
#31 - 27 oktober 2011 07:28
Det var det jag trodde! Även om Vanish verkar säga att de äter fiskbajs? Är lite osäker på vad han menar med den forumuleringen..

Men jag har iallafall märkt att när jag numera slamsuger så kommer det upp mer dimma, än hela bajskorvar. Om detta beror på att jag har fler snäckor nu än när jag startade akvariumet, eller om min bakteriekultur i akvariumet har börjat stabilisera sig och vara mer effektivt vet jag inte..:)
#32 - 27 oktober 2011 07:44
sluta slamsug. jag har aldrig gjort det. o mina bottnar är rena. låt botten va :P
#33 - 27 oktober 2011 09:03
sting skrev:
Det var det jag trodde! Även om Vanish verkar säga att de äter fiskbajs? Är lite osäker på vad han menar med den forumuleringen..

Men jag har iallafall märkt att när jag numera slamsuger så kommer det upp mer dimma, än hela bajskorvar. Om detta beror på att jag har fler snäckor nu än när jag startade akvariumet, eller om min bakteriekultur i akvariumet har börjat stabilisera sig och vara mer effektivt vet jag inte..:)

"skit" va mest en rolig formulering, alltså inte bajs utan just skit/skräp. Sen menar jag inte att bajs försvinner puts väck, utan att den försvinner från ytan ner i sanden där den tas hand om, precis på samma sätt som om du haft en pinne och rört runt
#34 - 3 februari 2012 21:34
hannesc skrev:
lite bilder. detta är asså när karet är släckt. när karet är tänt ser man knappt nån

Men så häftigt!!! Vill också ha! :p Kan du inte hiva hit en näve?:) Jag ska kika ikväll men jag tvivlar på att jag har nån...:(
#35 - 4 februari 2012 14:37
För något år sedan hade jag ett par hundra snäckor i mitt 240l kar. Men de var mera långsmala och kröp aldrig ner i sanden. De bara låg på botten hela dagarna och nätterna. Finns det någon snäcka som liknar den malaysiska sandsnäckan?

Jag hör till nybörjarna som slamsuger sitt botten. Så jag vet att det inte fanns ett enda exemplar i sanden utan 200 ovanpå sanden. Jag såg dessa som ohyra och "utrotade" dom.

Men jag har funderat på att skaffa malaysiska sandsnäckor men vill inte råka ut för dom som bara låg ovanpå sanden.
Hur vet jag skillnad? Eller är det samma sort, bara det att mina uppförde sig konstigt?

Annons