Mbuna massdöd

#1 - 14 februari 2007 17:10
Tjo på er...

Jag har lite bekymmer i min ena tank här hemma.
Jag har ett hörnkar på 220l som jag har Mbunas i (Golden, Röd Zebror och Socolofi). Men nu har alla firrarna utom 2 Röd Zebror och en Golden trillat av pinnen på lite drygt en veckas tid. Karet har varit igång med firrarna i lite drygt 2 år utan bekymmer. Mina vattenvärden är normala, jag har även tagit med mig ett ptov ner till ena djuraffären i stan och även dom kunde konstatera att det inte var något fel på vattnet. Jag kan inte se några synbara sjukdomar på dom. Som käk får dom lite blandat med räkmix (grön) ciklidpellets.
Är det någon som kan ha en idé om vad massdöden kan bero på?
Jag har heller inte sett någon direkt aggresivitet bland fiskarna.

Tacksam för hjälp
/Bulkatho.
#2 - 14 februari 2007 20:50
Hmm, du ger ju inte så mycket info att gå på. Vad har fiskarna för symtom innan dom kolar?
#3 - 15 februari 2007 10:45
Märkligt ... råka ut för samma jag med

Alla mbunas dog innom 2v 6st + 2 Golden

Hittar inga fel någonstans alla värden e bra o dom åt som vanligt dock lite skygga.

Dock vill ha minnas nu att dom hålt på en massa med vattenledningarna en bit bort på gatan om de kan vara det?

Var bor du för övrigt?
#4 - 15 februari 2007 10:48
mayday skrev:
Märkligt ... råka ut för samma jag med

Alla mbunas dog innom 2v 6st + 2 Golden

Hittar inga fel någonstans alla värden e bra o dom åt som vanligt dock lite skygga.

Dock vill ha minnas nu att dom hålt på en massa med vattenledningarna en bit bort på gatan om de kan vara det?

Var bor du för övrigt?

ja
#5 - 15 februari 2007 16:30
Danne_K skrev:
ja

???
#6 - 15 februari 2007 18:32
Långås skrev:
Hmm, du ger ju inte så mycket info att gå på. Vad har fiskarna för symtom innan dom kolar?

Vad behöver du mer veta? :confused:
Jag kan tillägga att dom har varit onormalt skygga dom senaste veckorna. Normalt så brukar dom komma fram till rutan när jag är i närheten, men dom sista veckorna så har dom gömt sig i klippskrevorna och bakom stenarna.
I övrigt så har jag inte märkt något ovanligt med dom.
Inga dödsfall idag iallafall :)
#7 - 15 februari 2007 20:11
Blev dina stela innan dom dog och väldigt livlösa...
Samtliga mina blev det ... vad jag än gjorde så dog dom.
Tynade bort andades långsammare o långsammare till sist sluta dom andas o dog bara
#8 - 15 februari 2007 22:50
mayday skrev:
Blev dina stela innan dom dog och väldigt livlösa...

Jag kan tyvärr inte svara på det eftersom dom har dött under tiden som jag har varit jobbet, eller under natten.
#9 - 16 februari 2007 00:22
mayday skrev:
???

du frågade "Dock vill ha minnas nu att dom hålt på en massa med vattenledningarna en bit bort på gatan om de kan vara det?"

så du fick ett väldigt kort svar nämligen ja
sen så finns det hur många olika saker som helst som kan ha farit ut i vattnet bland annat koppar kan jag gissa. men kan ju även vara någon helt annan anledning. men tyckte ett ja passade bra som svar på den frågan :)
#10 - 16 februari 2007 07:52
jo men eftersom du inte va frågeställaren så blir de ju lite konstigt

samt stälde flera fråger till personen o och ett "ja" är lite svårt att tolka
#11 - 16 februari 2007 12:53
mayday skrev:
jo men eftersom du inte va frågeställaren så blir de ju lite konstigt

samt stälde flera fråger till personen o och ett "ja" är lite svårt att tolka

var ju bara en fråga förutom vars bor du. så tycker fortfarande ja var ett lämpligt svar :D
#12 - 16 februari 2007 14:08
fortfarande .... Inte din tråd ... jag frågade Bulkatho

Varför du svarar på saker i hans tråd förstår jag mig inte på
#13 - 16 februari 2007 17:40
mayday skrev:

Var bor du för övrigt?

Straxt utanför Jönköping
#14 - 16 februari 2007 21:30
mayday skrev:
fortfarande .... Inte din tråd ... jag frågade Bulkatho

Varför du svarar på saker i hans tråd förstår jag mig inte på

då kan det vara en ide att skicka ett pm iställe för att fråga i ett forum. detta var ju frågan "Dock vill ha minnas nu att dom hålt på en massa med vattenledningarna en bit bort på gatan om de kan vara det?"

finns viss risk att någon annan svarar på det särskilt när du inte riktar det till honom specifikt.
#15 - 17 februari 2007 08:14
Danne_K Hur kan de vara missvisande ...
Du har inte ens skrivit i tråden inann hur kan frågan vara ställd till dig?

Om du har problem du också så Säg det och kanske låna tråden o ställ fråger du också ... men du kan ju inte hoppa in i någons tråd o svara på saker du inte ens har frågat...
#16 - 17 februari 2007 09:38
SLUTA BRÅKA I MIN TRÅD!!!

@Danne_K
Det hade varit bättre om du hade klippt ut frågan du svarade på med ett enkelt ja, se exempel. Då hade man inte kunnat missuppfatta ditt svar.

mayday skrev:

@Mayday
Danne_K har väl samma rättigheter som dig att svara på frågor i denna tråden? Det fanns i mitt första inlägg i denna tråden ingen specifik fråga som var riktad till endast dig, så hur kunde du svara på den då? Min fråga var riktad till alla, så därmed har alla medlemmar här rätt att svara på den, och alla andra följdfrågor som kan uppstå!

Så ta nu och lugna ner er...
Fatta varandras händer och brist ut i allsång...
[COLOR="#ff0000"]Ooooh, love is in the air...[/COLOR]
#17 - 17 februari 2007 11:08
Bulkatho saken va ju att han svarade på fråger ja ställde till dig.

Om jag har problem med något o någon frågar mig om vattenvärdena så ska väll inte en person som inte har med saken o göra posta sina vattenvärden.

typ så jag menade.
Tror inte han är så insatt i dina värden o vad som försigår där du bor . därför ska han inte svara ÅT dig ...

Men nu till sak ... Lösa dilemmat

ska till en butik nu snart som säljer Mbunas VF o Odlade
samt en annan dom kanske kan ha tips som kan bidra bara hoppas ... käns lite otrygt o köpa nya nu innan man rett ut vad som skett
#18 - 17 februari 2007 12:43
mayday skrev:
Bulkatho saken va ju att han svarade på fråger ja ställde till dig.

Om jag har problem med något o någon frågar mig om vattenvärdena så ska väll inte en person som inte har med saken o göra posta sina vattenvärden.

typ så jag menade.

Tror inte han är så insatt i dina värden o vad som försigår där du bor . därför ska han inte svara ÅT dig ...

Men nu till sak ... Lösa dilemmat

ska till en butik nu snart som säljer Mbunas VF o Odlade

samt en annan dom kanske kan ha tips som kan bidra bara hoppas ... käns lite otrygt o köpa nya nu innan man rett ut vad som skett

eh de va ju ingen fråga om vattenvärden. det som var frågan va ju om det spelare nån roll om dom håller på och fixar med vattenledningen...

och där är det självklara svaret ja. eftersom att det kan komma in saker i vattnet som inte är bra för fiskarna. vad är ditt problem? ställer man en fråga i ett forum som inte är riktat till en specifik person så är det ju upp till var och en att svara själv så blir jag glad när jag får bra svar när jag ställer frågor. så förstår inte riktigt vad ditt problem är. och desutom är det inte din tråd så kan vi lämna det här?
#19 - 17 februari 2007 12:49
Bulkatho skrev:
@Mayday

Danne_K har väl samma rättigheter som dig att svara på frågor i denna tråden? Det fanns i mitt första inlägg i denna tråden ingen specifik fråga som var riktad till endast dig, så hur kunde du svara på den då? Min fråga var riktad till alla, så därmed har alla medlemmar här rätt att svara på den, och alla andra följdfrågor som kan uppstå!

Så ta nu och lugna ner er...

Fatta varandras händer och brist ut i allsång...

[COLOR=#ff0000]Ooooh, love is in the air...[/COLOR]

jag gjorde ju faktiskt de. Var väll iofs två frågor där men tyckte att det var själv klart att jag inte svarade på vars du bor me ett JA [:o] jaja spelar roll va inge illa ment kanske ska undvika att svara i nån mer tråd där åtminstone Mayday skriver han verkar ju ha ensam rätt att skriva i dessa.
#20 - 17 februari 2007 12:50
Danne_K skrev:
jag gjorde ju faktiskt de. Var väll iofs två frågor där men tyckte att det var själv klart att jag inte svarade på vars du bor me ett JA [:o] jaja spelar roll va inge illa ment kanske ska undvika att svara i nån mer tråd där åtminstone Mayday skriver han verkar ju ha ensam rätt att skriva i dessa.

Ska vi fortsätta med 3års mentaliteten o få sista ordet eller rikta oss mot problemet?

Annons