Mbunas

#1 - 6 november 2004 00:10
Jag har precis inhandlat ett 220 liters "panorama" akvarium (100*45*50) och hade tänkt ge mig in i Ciklidernas värld.

Genast kommer en massa frågetecken upp och vem vet, det kanske är någon som känner sig manad att ge lite seriösa svar på mitt inlägg.

Frågor.

1. Vilken sand (som går att få tag på i sverige) ser mest lik ut den
sanden som avbildas på nedanstående länk

http://www.zoopet.com/akvarium/fisk_bild.asp?BILD=1453

2. Är BTN Rock Juwel en "Isotoplik" bakgrund för dessa fiskar
eller skall man strunta i att silicona in en bakgrund
3. Hur mycket sten skall "lassas i" för att efterlikna Isotopen
4. Vilken typ av sten (Form, Färg, Material)
5. Behöver stenpartier nå upp till ytan
6. Är det lämligt att lägga ett myggnät som ett mellanlager i sanden
7. Behöver jag komplettera med en pump om jag nu endast har en Fluval
304 (eller heter den 403 ?!?)
8. Räcker det med två lysrör á ca 35-40W /st

Tack för alla seriösa svar [:-42]
#2 - 6 november 2004 12:40
1. Jag vet inte men jag använder mig av Rådasand.
För övrigt så bryr sig inte Mbuna om vad du har för sand eftersom dom är klipplevande bara det inte för ljus sand eftersom fiskarna kan se blekare ut.
2. Jag antar att du menar "biotoplik".[;)]
Jo BTN är nog bra lik fast dyr.
Det är ju snyggare med bakgrund men huvudsaken för fiskarna är att bakgrunden och kanske sidorna är täckta så känner dom sig säkrare.
Ett lågprisalternativ är ju att måla baksidan.
3. Hmm, ganska mycket[:-79]
4. Jag gillar kalksten men det går väl bra med andra sorter så länge dom inte är för vassa eller giftiga.
5.Nej fast det är snyggare.
6. ??? Nej?
7.Till ditt akvarie skulle jag ha minst 700l/h fast hellre typ 1200l/h
8.Ja.
#3 - 6 november 2004 13:03
Om det är Malawiciklider du är intresserad av så kan jag av egen erfarenhet ge dig följande tips:

<font color="blue">1</font id="blue"> Sand... Gå in i en välsorterad zoo-butik och välj ut den förg på sanden du vill ha i ditt kar. Fiskarn bryr sig inte direkt men om det är grävande malawi så bör kornstorleken inte vara för grov.
<font color="blue">2</font id="blue"> Bakgrund har du för din egen skull. Själv tog jag mig tid till att gör en i frigolit.
<font color="blue">3</font id="blue"> Hur mycket sten beror på var någonstans i dina fiskar härbargar i naturen. Det finns malawi som bor i gränslandet mellan sand och klippor och de som bor i klippbiotopen.
(Har du fiskar som vill gräva i sanden så bör du se till att dina stenar är säkert förankrade så att de inte trillar ner på fisk eller glasruta). I princip kan du ha så mycket sten du vill.
<font color="blue">4</font id="blue"> Den sten du väljer att ha bör inte ha för vass yta eftersom fiskarn ibland stryker sig emot dem och simmar omkring dem. Annars spelar det ingen roll men ett tips är att sikta in dig på två stentyper. Har du flera olika sorters stentyper kan det se "plottrigt" ut.
<font color="blue">5</font id="blue"> Nej, du behöver inte ha sten ändå upp till ytan.
<font color="blue">6</font id="blue"> Varför? har du grävande malawi så har du garanterat flytande myggnät. *ler*
<font color="blue">7</font id="blue"> Kan jag inte svara på, sorry
<font color="blue">8</font id="blue"> Japp, det räcker

Lycka till med ditt fiskinköp. Mvh Elinor
#4 - 6 november 2004 21:33
Buckshot, helt klart Biotop, undrar var jag fick Isotop ifrån ?!?

Elinor, (och Buckshot), Anledningen till att jag frågar om myggnät är att jag har läst nån stans att man kan skapa en botten genom att först lägga en frigolitskiva nederst, sedan 1-1,5 cm sand, därefter ett myggnät och sedan första "sten lagret". Därefter fyller man på med resten av sanden. Detta skulle tydligen resultera i att dom slutar gräva när dom känner nätet.

Jag har satt upp nya tanken i vardagsrummet, den ser ut att kunna bli riktigt snygg. Jag väntar nog med BTN och startar med en "snikvariant" tills dess att jag har fått "känna på" Mbuna ciklider lite grann. Om jag tycker om dom kommer jag att skapa en bakgrund som är BIOtoplik lite längre fram.

Elinor, var det svårt att skapa en bakgrund i Frigolit?

I morgon börjar stenletandet!
#5 - 7 november 2004 14:36
Min bakgrund i frigolit var inte så avancerad att göra. Jag tog bara en frigolit"platts", ritade dit de bergsskrevor jag ville ha. Sedan karvade jag ut dessa med en kniv. Är man som jag känslig för friggognisselljud så kan jag rekommendera musik eller öronproppar. *ler*

Att modellera sin bakgrund så att den såg ut som ett bergsparti var inte så svårt. Det som kändes mest klurigt var att få färgerna på bakgrunden att se naturliga ut. Ett tips är att göra det mycket mörkare än vad man tror eftersom det oftast blir mycket ljusare när det väl kommit ner i vattnet.

Det finns många här på zoopet som gjort mycket mer avancerade friggobakgrunder än vad jag gjorde, kan bla rekommendera att ta en titt på Tricellas projekt.
http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=88389

Även om en friggobakgrund tar sin lilla tid att göra så är det värt slitet; man får en personlig bakgrund.
#6 - 8 november 2004 14:19
FYF.N va snyggt tricella hade gjort.
Kanske ska försöka sej på nåt liknande:)
Tobbe

Annons