medecinering med Gyrodactol

#1 - 11 mars 2009 19:44
Jag ska medecinera mot parasit i gälar med Gyrodactol. Läser instruktionerna och där står det att denna medecin inte kan användas om karbonathårdheten är under 8-10 dKH. I mitt kar är den 4 dKH. pH ligger relativt stabilt mellan 7 - 7,5.

Frågan är:

Har någon erfarenhet av att använda Gyrodactol i vatten under 8-10dKH? Tror ni att jag kan försöka ändå om jag håller koll på pH? Eller kan jag förvänta mig ett rejält pH drop?

Tacksam för svar :)
/a
#2 - 11 mars 2009 20:01
Är det verkligen Gyrodactol du har, inte Gyrodol?

Om det är Gyrodactol, står det vad det är för aktiv ingrediens i medicinen? Jag hittar ingenting på nätet.
Problemet är nog inte att medicinen sänker pH, utan att den inte är lika effektiv vid låga pH. Skulle jag gissa i alla fall.
Gyrodol är en nyare medicin från JBL som innehåller praziquantel, och som man inte behöver bry sig om pH/KH med.
#3 - 11 mars 2009 20:15
Ja, det är Gyrodactol, aktiv substans Tosylchloramide-sodium*3H2O

Det står även att den inte ska användas vid pH under 7. Men jag tänkter att tillägget om karbonathårdhet finns för att vattnet måste ha en viss buffert-förmåga för att den aktiva substansen påverkar pH.

Jag kanske bara ska köra och hålla stenkoll på pH och vara beredd ;)
#4 - 11 mars 2009 20:26
Läste nu att den aktiva substansen har pH 7-9 i lösning. Vilket är förståligt då den är *3H2O. Så pH borde gå upp snarare än ner då den binder 3 H+. Jag kör på, får väl berätta vad som hänt sen ;)

Annons