Bukvattensot
Jag fick ett massivt utbrott av bukvattensot pga följande... Jag hade låtit växterna härja fritt för länge, så baljan liknade mest tät djungel och fiskarna hade inget utrymme. När jag till sist tog tag i det och rensade upp ordentligt, samt avlägsnade lite onödig inredning blev fiskarna väldigt stressade. Dessutom upptäckte jag att några av mina knölar av Aponogeton Madagascariensis som gått i vila börjat ruttna och det är svårt att få helt rent när man har fin sand. Det hjälpte heller inte till att Åstorps kommun efter många år med perfekt vatten plötsligt börjat klorera utan att meddela förändringen. Även om jag bara gjorde delvattenbyte blev det en chock och räkorna dog omedelbart. Först verkade fiskarna andfådda och flåsade frenetiskt (3 dagar efter städning) och jag satte in extra syre/cirkulation, sen kom de första svullna bukarna. Först silverhaj, sen några tetror, algätare, kuliål, eldstjärt, botia striata och pakistanbotia. Nu 2 veckor senare har ett 15-tal dött, alla med extremt uppsvälld buk, konstigt nog alla under natten. Buken blir så uppsvälld när de dött att det nästan knäcker ryggen på dem. De som är kvar har ingen matlust. Eftersom jag hyser en mycket kär gammal praktbotia på 20cm och även den tappat aptiten anser jag att jag nu måste medicinera. Kvar finns även några ovanliga kubotai, chokladmalar, både randiga och prickiga, ansistrus, div botier och en massa endlers guppi. Guppisarna verkar oemottagliga, de äter och frodas som vanligt. Jag testar med Hexamor i full dos, som skall fungera på flagellater. Innan har jag framgångsrikt botat hål i huvudet och knivrygg med Hexamor, fast då har jag kört en egen dosering, nämligen preparerat mat. Eftersom de nu inte har aptit fungerar inte detta, vilket är synd eftersom det går åt mindre medicin och man kan ha filtret igång. Jag har satt i extrem syresättning och kopplat bort ytterfiltret, UV-filtret låter jag vara fortsatt igång, jag tror inte det påverkar medicinen, men det borde ta död på lite bakterier och parasiter, tycker man. Jag återkommer om det är framgångsrikt. Seriösa tips emottages tacksamt!