Jag köpte några Malawi Golden i december. Upptäckte efter ett tag att dom kliade sig mot botten och växter. Det har aldrig dom andra fiskarna gjort som jag hade där i från början. Sjukdomen måste ha kommit genom Malawi fiskarna. Andra fiskar i karet: Neontetror, Zebra Botior, 2 Mollies o Otocinclus. Nu har även Botiorna börjat klia sig och jag har sett nån kliande tetra också.
Jag har PH 7,5-8, 26 grader, ingen nitrit, hårdhet 8, startat i augusti, 92 liter. Byter vatten 1 g/veckan, ca 30-40%, har i Aquatan och Ektozonsalt. Har provat med lite jodfri salt också. Jag har provat en kur med Sterazin och det hjälper inte! Vad ska jag göra? Ska jag prova en annan medicin? Vad är Protozin mot? Sera Costapur och Ectopur är tydligen mot parasiter. Det är vad jag misstänker att fiskarna har. Dom har inga synliga prickar eller tecken. Det måste väl vara bättre att testa nån annan medicin än att dom kommer att dö? För det gör dom väl om det är parasitingrepp? Alla fiskar äter bra. Har sett genomskinlig genomföring från nån fisk.
Please, tips!