Medicinen hjälper ej

#1 - 21 januari 2005 19:57
Jag köpte några Malawi Golden i december. Upptäckte efter ett tag att dom kliade sig mot botten och växter. Det har aldrig dom andra fiskarna gjort som jag hade där i från början. Sjukdomen måste ha kommit genom Malawi fiskarna. Andra fiskar i karet: Neontetror, Zebra Botior, 2 Mollies o Otocinclus. Nu har även Botiorna börjat klia sig och jag har sett nån kliande tetra också.

Jag har PH 7,5-8, 26 grader, ingen nitrit, hårdhet 8, startat i augusti, 92 liter. Byter vatten 1 g/veckan, ca 30-40%, har i Aquatan och Ektozonsalt. Har provat med lite jodfri salt också. Jag har provat en kur med Sterazin och det hjälper inte! Vad ska jag göra? Ska jag prova en annan medicin? Vad är Protozin mot? Sera Costapur och Ectopur är tydligen mot parasiter. Det är vad jag misstänker att fiskarna har. Dom har inga synliga prickar eller tecken. Det måste väl vara bättre att testa nån annan medicin än att dom kommer att dö? För det gör dom väl om det är parasitingrepp? Alla fiskar äter bra. Har sett genomskinlig genomföring från nån fisk.
Please, tips!
#2 - 21 januari 2005 20:28
kolla närmare på fiskarna som kliar sej om domhar små små vita prickar
#3 - 21 januari 2005 20:33
Jag är ingen "fena" (ha) på Malawi men är det inte så de kan göra utan att det är något fel, rätta mig gärna.
#4 - 21 januari 2005 21:53
Hej

Om det är malawisarn som kliar sig så gör dom så naturligt..
Fredrik
#5 - 21 januari 2005 22:10
Vad för typ av akvarium har du??? Tycker att du kör onödigt stora vattenbyten, du rubbar en balans du försöker att skapa varje gång du gör detta vattenbyta. Har du mycket växter så sköter dom reningen i ditt kar. Och att blanda malawi med fiskar som vill ha neutralt till surt vatten, när malawin vill ha basiskt, verkar inte så smart.
#6 - 22 januari 2005 08:54
[QUOTE=Pannecke]Vad för typ av akvarium har du??? Tycker att du kör onödigt stora vattenbyten, du rubbar en balans du försöker att skapa varje gång du gör detta vattenbyta. Har du mycket växter så sköter dom reningen i ditt kar. Och att blanda malawi med fiskar som vill ha neutralt till surt vatten, när malawin vill ha basiskt, verkar inte så smart.[/QUOTE]

Jag har skrivit fakta om du läser noga. Det är ett sällskapsakvarium. Ganska mycket växter. Är medveten om att vissa fiskar trivs i annat vatten, men dom har gått i samma värden innan, dessutom är cikliderna köpta här i stan med samma värden som jag har. Och dom trivs utmärkt med PH 7,5-8 och något hårt vatten! Dom är i karet tillfälligt och ska bo i ett annat sen när dom blir större.

Jag ska testa o byta mindre vatten nästa gång. Men ingen har svarat ang. frågor om medicinerna?! Om det är parasiter vad kan användas? Det är väl bättre att prova än att förlora sina fiskar i ev. sjukdomar?!
#7 - 22 januari 2005 11:26
Grejen är att om du provar en massa olika mediciner så kommer du rubba balansen i karet och det kan göra mer skada än nytta.. så försök luska ut vad dina fiskar lider av innan du medicinernar... alternativt ha den sjuka fisken/fiskarna i ett karantänskar under behandling..

Annons