medicinera en enda discus?

#1 - 10 december 2004 20:06
Hur tar en discus med flagelater att medicineras ensam? Brukar ni ta med någon som sällskap eller klarar dom av psykiskt att vara ensam cirka 1 vecka om allt går bra?
Jag har en som visar klara tecken på flagelat men den går nu med en mindre kompis som inte visat några tecken, vad gör jag? Kör båda på medicinering eller ensam?
klurit det här, förlorade en tyvärr i flagelat för några dagar sedan, det har bara gått runt runt bland några stycken, nu har jag 1 kvar som bajsar vitt och inte äter.
mvh
Åhsa
#2 - 10 december 2004 20:29
HEj Åhsa.
Har behandlat en i taget och det går bra om det inte är för långt gånget.
MVH Mats
#3 - 10 december 2004 21:06
hej .. tänkte fråga i samband med ditt ämne Åhsa; vad är typiska symptom på flagellater? kan vara bra att veta..
#4 - 10 december 2004 22:24
Hej Åhsa Nu är jag här också.[:)] Om man vill mediciera en enstaka diskus så ställer man behandlingskaret kloss med det andra karet där de friska går. Dvs så de hela tiden kan se varandra. Så kan man även göra om man har en hackkyckling Han lär sig med tiden att de andra inte kommer åt honom, men samtidigt känner den samhörigheten o kan lägga på sig.
#5 - 11 december 2004 08:08
Det var ju smart, tänk att man inte kan tänka på sånt själv, he,he..
Problemet hemma hos mig är att mitt 720 står på mitten av min vägg i vardagsrummet och får inte plats att klämma in kuben vid sidan om...
Tror jag får kasta ut min gubbe ur våran stora klädgarderob som han gjort till datarum och göra fiskrum där istället he,he..
Nog om det..
Jag har fått lite erfarenheter om flagelater nu på gott och ont...
fisken slutar äta, börjar bajsa genomskinliga tunna vita trådar till att börja med, går det längre utan medicinering så blir trådarna som vita tjocka maskar.
Om jag har lärt mig läxan rätt så får dom i sig det när dom plockar mat från botten och får kanske in bajs i munnen flagelaterna som är typ en bakterie sätter sig i tarmarna och bryter ned maten fisken äter innan den tas upp som näring.
35 gradigt vatten, salt, flagyltabletter, ingen matning på 3 dygn, mörklagd burk och massor av syre.
På 3e dagen prövar man att ge lite mat och på 5e gör man ett vattenbyte..och hoppas på det bästa :o))
Har jag missat något??
kramis
Åsa
#6 - 11 december 2004 11:02
Hej Åsha.Salt gör ingen nytta.MVH Mats

Annons