medicinering för sjuka platys?

#1 - 15 februari 2007 09:17
Jag skrev för ett tag sedan om mina 2 sjuka platys, och fick svar på att det antagligen är inre parasiter. Eftersom att de ser risiga ut och inte varit särskilt pigga så har tanken på avlivning funnits där varje dag, men när man väl kommer dit så simmar de glatt upp till en och verkar som en helt annan fisk (trots att de är avmagrade)
igår hade jag intalat migsjälv att jag skulle göra det, för de kan ju inte må bra. Sen så pratade jag med en vän som sa att hennes mor hade samma symptom på sina fiskar och hon medicinerade dem och de blev bra.
Medicinen heter furanol, jag gick och köpte det igår.
Nu har jag läst lite om medicinering, och att det kan slå ut ditt akvarium helt.
Har dem i ett 42liters med räkor. Så min fråga är nu; Hur är bästa sättet att göra detta? Har inga fler kar att medicinera i.. Läste att man kunde ha 10-15liters för medicinering? Kan man ta en 10 liters hink?
Det är det bästa jag har att komma med :S
#2 - 15 februari 2007 09:37
Furanol slår ut hela bakteriemiljön i akvariet!

Som jag ser det har du 2 alternativ förutom avlivning:

1. Medicinera akvariet men ta ur filtret innan och låta det gå vid sidan om i balja med vatten under medicineringen. Helst med syresättning/cirkulation.
Då klarar sig ia.f lite nyttobakterier. Men du får ändå räkna akvariet som "nystartat" efter avslutad medicinering, och behandla det därefter!

2. Om du läser instruktionerna till Furanolen, så står det att man kan "intensivbada" sjuka fiskar i hög medicinkoncentration en kortare stund, i typ en hink eller ett annat kärl (jag har använt glasslåda :p ). Det står även exakt hur du går tillväga och vilken dosering/tid du ska använda.

En hink kan du bara använda för kortare tids medicinering, typ mitt exempel 2.
#3 - 15 februari 2007 09:44
Healena skrev:
Furanol slår ut hela bakteriemiljön i akvariet!

Som jag ser det har du 2 alternativ förutom avlivning:

1. Medicinera akvariet men ta ur filtret innan och låta det gå vid sidan om i balja med vatten under medicineringen. Helst med syresättning/cirkulation.

Då klarar sig ia.f lite nyttobakterier. Men du får ändå räkna akvariet som "nystartat" efter avslutad medicinering, och behandla det därefter!

2. Om du läser instruktionerna till Furanolen, så står det att man kan "intensivbada" sjuka fiskar i hög medicinkoncentration en kortare stund, i typ en hink eller ett annat kärl (jag har använt glasslåda :p ). Det står även exakt hur du går tillväga och vilken dosering/tid du ska använda.

En hink kan du bara använda för kortare tids medicinering, typ mitt exempel 2.

Jo, har läst om funarolen, och visste det där om att man kan ha dem i ca 30 min i en balja. Men som vanligt så vill jag att det ska gå rätt till och tycker det är bäst att fråga kunnigt folk :) det står som sagt att man kan ta 1 tablett per liter och ha dem däri i 30 min.
Sen står det att man ska tillföra nyttobakterier efter behandling. Måste man det även fast man inte använt akvariumet? det stod tydligen att det var för saltvattensfiskar och svårt sjuka sötvattensfiskar.. Men mina är riktigt sjuka, så det borde gå?
den vanliga kuren (i akvariumet) är under 4 dagar, men den här intensivkuren, ska man bara göra den en gång? (förlåt för alla överparanoida frågor)
#4 - 15 februari 2007 10:03
Är de väldigt sjuka skulle jag satsa på långtidsbehandling.

På IKEA eller RUSTA har de plastbackar i olika storlekar för en billig penning du kan använda som karantän - kar. Det är även väl investerade slantar att köpa en pytteliten "extrapump" man kan ta till vid sånahär tillfällen, eller för att kunna hålla igång ett filter vid sidan av akvariet.

Det värsta är att fiskarna redan är försvagade, och en medicinering försvagar dem ytterligare. Så utgången är i bästa fall 50/50..

Om du väljer intensivkuren kan du upprepa den, men högst en gång om dagen.

Nyttobakterier använder du endast om du medicinerar hela akvariet -
och i.sf efter avslutad medicinkur!

- Frågar man inget får man inget veta :)
Jag har fortfarande massor av frågor om allt möjligt ;)
#5 - 15 februari 2007 10:08
Healena skrev:
Är de väldigt sjuka skulle jag satsa på långtidsbehandling.

På IKEA eller RUSTA har de backar i olika storlekar för en billig penning du kan använda som karantän - kar. Det är även väl investerade slantar att köpa en pytteliten "extrapump" man kan ta till vid sånahär tillfällen, eller för att kunna hålla igång ett filter vid sidan av akvariet.

Det värsta är att fiskarna redan är försvagade, och en medicinering försvagar dem ytterligare. Så utgången är i bästa fall 50/50..

Det står ju dock på förpackningen att svårt sjuka fiskar kan intensivbadas..
Synd bara att vi varken har IKEA eller rusta.. :( Har försökt finna någon bra "behållare"..

Jo, jag vet det, jag förväntar mig inte underverk. Men jag vill verkligen försöka.. kan ju vara så att de blev stressade i början, och därför blev sjuka. Att de nu har lugn och ro kan vara annledningen till att de är piggare.. Fast vad vet jag? :S
#6 - 15 februari 2007 10:12
Det enda som behövs är eg. en liten plastback på uppåt 10 - 20 liter.
De finns på de flesta varuhusen - kolla städavdelningar..byggavdelningar o.s.v.:p

Jag har någon gång gjort så att jag intensivbadat sjuklingarna medans jag ställt iordning sjuk - akvariet. Och sedan efteråt haft dem i normaldosering.

Men testa med intensivbaden först du. Det är värt att prova! :)
#7 - 15 februari 2007 10:23
[:o]
Healena skrev:
Det enda som behövs är eg. en liten plastback på uppåt 10 - 20 liter.

De finns på de flesta varuhusen - kolla städavdelningar..byggavdelningar o.s.v.:p

Jag har någon gång gjort så att jag intensivbadat sjuklingarna medans jag ställt iordning sjuk - akvariet. Och sedan efteråt haft dem i normaldosering.

Men testa med intensivbaden först du. Det är värt att prova! :)

En back på 10 liter funkar, men inte en hink på 10 liter?
Hm, okej.. ska kika vidare! Kom nog på ett ställe som har mkt sådant. Att jag inte tänkt på det tidigare! :P

Ållrajt, ska testa att bada dem. Hur fixar man riktig luftgenomströmning? :S (jag är rätt dum, jag vet ;))
#8 - 15 februari 2007 11:42
Om du bara ska bada dem, så klarar de den lilla stunden utan syretillförsel [:o]

Jag var nog lite oklar ja...10 liter ÄR i minsta laget ;)
Satsa på minst en 20-liters..

Annons