Medicinering mot vita prick.

#1 - 20 oktober 2007 17:26
Igår upptäcktes det att jag har vita pricksjukan i mitt kar (92 l).
Idag for jag och köpte medicin: Plunktol (flytande)och ektol cristal (pulver.
Ska jag byta vatten direkt innan jag medicinera isåfall:
hur mycket?
ska jag även göra det dag 3 och 5?

Vilken medicin ska man använda? jag såg att man kunde använda båda samtidigt i svåra fall men hur vet man det?

Har 4 platys 8 neontetror 3 thomasciklider 2 otocinclus 3 ancistrus
alla är smittade...:(
#2 - 21 oktober 2007 10:48
Dag 2

Igår bytte jag 1/4 vatten och hällde i en halv dos punktol (eftersom det stod på beskrivningen att malar kunde vara känsliga) jag höjde även temperaturen till 26 grader. Idag syns ingen förändring så jag får nog köra full dos på måndag (dag 3)
#3 - 22 oktober 2007 17:35
Dag 3
Bytte 1/4 vatten och hällde i ca ´7.5 ml medicin. Prickarna har försvunnit lite men en del kvar... En av mina otocinclus har ett sår kan det bero på medicinen??
#4 - 22 oktober 2007 18:13
Vet inte vad såret beror på. Har du nån aning om varför de fick pricksjuka från början? När mina fiskar fick det berodde det på att jag hade stressat dom med dåligt vatten, stora vattenbyten och en massa grävande i bottnen.
#5 - 24 oktober 2007 18:13
Det med grävande i botten kan nog stämma... Idag medicinerade jag med både punktol och ektol eftersom prickarna inte gått bort och mina platys verkar ha svamp eller ngt likn. (det står på paketen att man kan använda de samtidigt) En av platysarna verkar även ha typ ett strå utstickande från fenan. Learnea??
#6 - 2 november 2007 18:34
Nu efter ca 1.5 v börjar fiskarna bli bättre men ganska många fiskar har strykt med...
1 ancistrus 1 otocinclus 5 neontetror 1 platy (avlivad pga tuberkulos)....:(

Annons