Medicinering, sen då??

#1 - 14 januari 2008 17:53
Jag upptäckte för några dagar sedan att några av fiskarna hade typ fenröta. Fenorna var som fransiga. En har dött. Jag började med att höja temperaturen och satte i salt i två dagar sedan köpte jag SERA baktopur mot fenröta. Har nu använt det i tre dagar som det står. Men min fråga är: vad gör jag nu efter? Ska de nu bli friska? Ska jag sänka tempen, ge mer salt eller vad ska jag göra? Om de inte blir friska, ska jag göra om med medicinen då?

MVH Anneli
#2 - 14 januari 2008 23:45
Du bör hålla koll på nitriten i vattnet nu under den närmaste tiden då bakteriedödande medicin även dödar de goda bakterierna du har i karet.
Byt 25-30% vatten i karet med några dagars mellanrum och sluta med saltet i vattnet samt dra ner tempen till det normala.
Skulle det inte hjälpa med behandlingen så gör en kur till, om du är säker på att det är fenröta de lider av.
#3 - 15 januari 2008 11:09
Tack för hjälpen!
Riktigt säker är jag inte, men en del fiskar har fenor som är trasisga och fransade liksom.
Så jag tror att det är det. Vad kan det annars vara? Nitriten, hur kollar jag den?

MVH Anneli
#4 - 15 januari 2008 11:15
Vad har du för fisk i karet?
#5 - 15 januari 2008 19:26
Jag har neontetra, platy, drakmal,humla, pakistansk praktbotia, tigermal och sebrafisk i mitt akvarium. Har nu bytit 1/3 vatten och rengjort pumpen och satt i SERA toxivec. Temperaturen är påväg ner också. Hoppas det hjälper och att jag gör rätt.....

Anneli
#6 - 15 januari 2008 20:54
fenröta kan man ofta komma tillrätta med utan medecin genom att istället höja vattenkvaliten genom täta mindre vattenbyten och vattenberdningsmedel. men fenröta kan också vara följden av en annan sjukdom! har du kanske överbefolkat ditt kar och en otillräcklig filtrering... detta problem är iallfall tecken på dåliga förhållanden för fisken!
#7 - 15 januari 2008 21:31
Algie skrev:
drakmal,humla, tigermal

Dessa har jag inte en aning om vad det är för fisk men min tanke var att dina fiskar kanske blivit spöade av någon annan fisk och därav fått fransiga fenor:confused:.
#8 - 15 januari 2008 21:43
förresten så skrev du "några" är någon speciell art drabbad....
#9 - 16 januari 2008 06:57
Det började med en platy, som har dött. Nu har två neontetra och en sebrafisk fransiga fenor. Jag är ju inte säker att det är fenröta. Kan vara ngt annat, men vad? Rengjorde pumpen igår och bytte 1/3 av vattnet. Vad mer kan jag göra? Vad finns det för andra sjukdommar som ger fransiga fenor? Platyn som dog, dennes fenor var inte så mycket fransiga, men de slutade att fungera. Hade till slut bara sido fenorna att simma med. De andra fenorna var helt stilla.

MVH Anneli
#10 - 16 januari 2008 11:33
Det du kan göra nu är att vänta ett tag och se om det blir bättre och om sjukdomen stannar av. Håll även koll om det är någon fisk som jagar de andra och det kanske skulle bero på det.

Annons