Melanotaenia

#1 - 21 september 2006 13:44
Hur stor är risken för korsningar mellan arterna om man håller fler än en i samma akvarium?
#2 - 21 september 2006 13:48
Vet ej, men hybrider är vanliga.
#3 - 21 september 2006 14:41
om man håller arterna tillsammans är korsningar vanliga vid lek... men däremot är det ovanligt att ynglen klarar sig...

vill du att några yngel ska klara sej handlar det om artakvarium med massvis av javamossa och finbladigt samt såpass välmatade föräldrar att de inte är hungriga på sin avkomma, täta vattenbyten med bra vatten och mycket levandefoder...
#4 - 21 september 2006 20:03
Mest bara nyfiken. Ska introducera någon fler art till mina boesemani så fort jag får tag i några men har inga planer på att försöka få några yngel. Massor av javamossa finns men även en regnbågshaj och några botior som definitivt inte skulle låta yngel överleva...
#5 - 21 september 2006 20:57
då är ju hybriderna det minsta du behöver oroa dej för... hannarna färgar lika snyggt även om de stylar för en hona av annan art... däremot spänner de sig helst mot hannar av samma art...
#6 - 22 september 2006 11:16
Kommer man på att man vill testa få yngel är det väl i vilket fall som helst bättre att flytta några fiskar till ett annat akvarium. Sköna firrar är det iallafall!
#7 - 22 september 2006 14:07
jupp... när de lekt ett tag flyttar du ur alla vuxna och låter ynglen kläckas...
#8 - 28 september 2006 17:02
Nu har mina lacustris anlänt! Trodde att de små rackarna skulle vara tristare i färgen än vad de var såhär i början. De är jättefina! Det bästa av allt är ju att de bara kan bli snyggare nu!

Annons