Melanotaenia praecox i öppet akvarium?

#1 - 26 november 2005 00:58
Går det ha några rengbågsfiskar i ett öppet akvarium?
Jag tänker specielt på denna fisk: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=256
#2 - 26 november 2005 11:07
Akvariet ska ha dimensionerna: Bredd 30cm Längd 210cm Höjd 70cm(varav vatten 50cm - 65cm) Invändigt stag 5cm runt om hela.
Om jag sänker vattenytan till 55cm, och planterar några ytväxter, hindrar det fisken från att hoppa ur?
#3 - 27 november 2005 17:22
Ingen som kan/vet vad chansen att fisken stannar i akvariet. Blir lite irreterad över alla ställen där det står att fiskarna kan hoppa, men inte säger hur högt. Vad pratar vi om cm dm m? Om fisken bara hoppar 10-20cm så går det ju att lösa.
#4 - 30 november 2005 08:56
Regnbågsfiskar hoppar, speciellt när de är nya i karet och lite stressade. Men praecoxen är ju lite mindre. Jag tycker inte den borde komma ur ett kar med en kant på 15 cm. Just flytväxter i massor brukar hindra hopp rätt bra generellt. Men det är lite tråkigt om dom lyckas hoppa ur ändå. Jag har en del olika regnbågar men har täckglas på alla kar så jag kan inte svara bättre än så här.
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 30 november 2005 09:03
Mina praecox hoppade ur, men jag hade lägre "slarvmarginal" än vad du tänkt ha så i ditt fall tror jag nog att det kan funka.
#6 - 30 november 2005 11:00
[QUOTE=Kjell Fohrman]Mina praecox hoppade ur, men jag hade lägre "slarvmarginal" än vad du tänkt ha så i ditt fall tror jag nog att det kan funka.[/QUOTE]

Vad hade du för slarvmarginal då?

Tänkte börja med köra 10cm från kant när jag skaffar fisken. Får väl sänka ännu mer om det skulle visa sig att nån hoppar ur.

Jag tycker den här fisken är väldigt fin.

Tack för alla svaren!
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 30 november 2005 13:18
Vad hade du för slarvmarginal då?

Det var bara ett par centimeter men eftersom fiskarn ofta följer rutorna när de hoppar och framrutan lutade inåt så räknade jag kallt med att om de hoppade så skulle de dimpa ner i akvariet - detta var dock fel.

Annons