Men åhh.. Allt går bara åt skogen!

#1 - 10 juli 2008 07:56
För några dagar sedan var det en fisk som fick "Popping eye" eller vad det heter. Och nu har mitt ÄLSKADE yngel Igvar 6mån, som jag fött upp själv fått vita prick!!! :(Vi gjorde ju rent akvariumet efter att vi hade haft "Popping eye" och ändå händer detta...Kan mitt filter vara för litet??Ska köpa medecin idag och så kanske det får bli en ny pump oxå,,, Men vet inte ifall pappa har råd, jag menar, vi har NYSS startat upp ett nytt akvarium för flera hundra.Vi får se då
#2 - 10 juli 2008 08:12
är ditt kar på 61 liter?? av egen erfarenhet så vet jag att det är svårare att hålla en bra vatten balans med ett mindre kar än ett större.. dvs att det krävs mer och nogrannare vattenvård..

sen är detta en vanlig orsak att många slutar med akvarestik.. har själv varit på vippen flera gånger pga bakslag men har tack o lov sen fortsatt med ngt helt annat innom akvarier..

man kan se det såhär.. du lär helt enkelt med tiden och samlar på dig mer o mer erfarenhet.. detta är trots allt en otrolig viktig egenskap innom kavaristik (ovh mkt annat för den delen med)

sen kan man inte rå för allt som händer tyvärr.. hoppas det löser sig..!
#3 - 10 juli 2008 08:30
Kan tänka mig att det känns väldigt jobbigt, men se det såhär: Vita prick är väldigt enkelt att bota.

Det kommer nog gå bra för dig, det kan vara lite krångligt med ett litet akvarium, som Ibanez säger. Tillslut kommer du få det att funka och då kommer du vara hur nöjd som helst, ge inte upp ännu! :)

MVH Johan
#4 - 10 juli 2008 08:55
Ja, precis som ni säger så tänkte jag faktiskt: "Nu skiter jag i allt detta med akvarium och skaffar kanin istället".
Men det känns lite bättre när ni säger att jag inte ska ge upp..
Men hur stor chans är det att lilla Ingvar överlever om jag köper medecin och har i akvariumet? 1% är minsta och 100% är största chans.

Förresten, Ingvar är en ballongmolly på ca 6 mån och han är bara drygt 2 cm.. Sååå liten ska han väl inte vara? Eller? Hur stor ska han vara egentligen? Hmm..
#5 - 10 juli 2008 09:05
det går inte att bestämma detta tyvärr.. har sett fiskar som ja nästan varit påväg att avliva pga att de ser så risiga ut och luder och sen har de helt plötsligt repat sig och klarat sig menas andra bara helt sonika dog över natten ocg ja inte kan hitta va tusan som e fel..

man kan bara göra det mesta och bästa man kan o sen låta naturen ha sin gång..

och du skall veta att kaniner int e ngn dans på rosor heller :) vet inte hur många ggr syrran va iväg hos veterinär när aj fortfarande bodde hemma..

(håll dig till akvaristiken :D hehe)
#6 - 10 juli 2008 09:14
Min ballong molly är nästan död hon har vita prick med jag håller på att medicinerar.Hon ligger på rygg och när hon försöker simma lite så läggs hon på rygg.
#7 - 10 juli 2008 09:19
Lones skrev:
Min ballong molly är nästan död hon har vita prick med jag håller på att medicinerar.Hon ligger på rygg och när hon försöker simma lite så läggs hon på rygg.

hmm.. då ser det inte vidare ljust ut.. vi får helt enkelt hoppas på det bästa..
#8 - 10 juli 2008 09:24
hon simmar normalt i typ 2 sek sen åker hon på rygg :(
#9 - 10 juli 2008 10:30
ja ni tjejer detta verkar vara en "never ending story" för mycket fisk och mat i förhållande till filter, täta rengöringar av akvariets inredning och filter och stora vattenbyten, låter det bekant...;)
#10 - 10 juli 2008 10:31
[indent]neeeee

[/indent]eeeeeeee
#11 - 10 juli 2008 10:46
nähä.. låter detta bekant då?? byte av vatten (hela karet) nån gång då o då.. mata friskt när man ser på fiskarna, vid sjukdom.. PANIK!!! fyller på med massa medeciner..

är jag helt ute o vimsar nu soffan o lones?
#12 - 10 juli 2008 11:06
Åkte till en akvariebutik nyss och frågade lite om hur jag skulle medecinera och med vad. Han visade mig en medecin som heter fauna mor eller något liknande och så förklarade han hur jag skulle göra. Jag köpte den och gjorde som han sa, 10 droppar första dan, 10 droppar andra dan och 10 droppar sjunde dan. Och detta var för ca 54L som karet är på.
Hoppas, hoppas, hoppas att lille Ingvar överlever nu !
#13 - 10 juli 2008 11:31
Glöm inte att den främsta orsaken till att sjukdommar bryter ut är stress!
Stress för att man tillexempel, fixar, pillar och grejjar för mycket. Stress för att de kan vara dålig tvatten, dålig mat, för höga/låga temperaturer eller för kraftiga sväningnar eller helt enkelt för att miljön inte passar fiskarna (för lite gömställen tillexempel)
#14 - 10 juli 2008 17:36
Grodlund skrev:
Glöm inte att den främsta orsaken till att sjukdommar bryter ut är stress!

Stress för att man tillexempel, fixar, pillar och grejjar för mycket. Stress för att de kan vara dålig tvatten, dålig mat, för höga/låga temperaturer eller för kraftiga sväningnar eller helt enkelt för att miljön inte passar fiskarna (för lite gömställen tillexempel)

Jag har nästan inte varit och "pillat" i akvariumet sedan jag startade upp det (ca 2-3v. sedan) förutom när jag bytte lite vatten.
Dåligt vatten vet jag inte,, vi gjorde ju lixom rent dagen innan eller något sånt. Matar med Tropical BETTA. Contains krill and bloodworms. Det är något brun-oreanget flingfoder med torkade blodmaskar i. Anledningen till att jag matar med Kampfiskmat är att min kampfisk är väldigt kräsen och ska helst av allt bara ha maskarna :p
Har 27C i akvariumet.
Har en kokosnöts-grotta, en svärdplanta och lite lavastenar.
Själv tycker jag att allt verkar vara hyfsat bra..
#15 - 11 juli 2008 11:35
soffan96 skrev:
För några dagar sedan var det en fisk som fick "Popping eye" eller vad det heter. Och nu har mitt ÄLSKADE yngel Igvar 6mån, som jag fött upp själv fått vita prick!!! :(Vi gjorde ju rent akvariumet efter att vi hade haft "Popping eye" och ändå händer detta...Kan mitt filter vara för litet??Ska köpa medecin idag och så kanske det får bli en ny pump oxå,,, Men vet inte ifall pappa har råd, jag menar, vi har NYSS startat upp ett nytt akvarium för flera hundra.Vi får se då

Som akvarist bör du tänka på följande: tålamod, regelbundna delvattenbyten (20% varje vecka kan vara lagom), tålamod, endast LITE mat, tålamod, strunta i städning av inredning och botten första 6 månaderna(behövs inte senare heller), tålamod. Detta har i alla fall hjälpt mig att få bra balans i mitt akvarium, som är på 54 liter.
Om du sedan vill ha växter i akvariet och få dessa att trivas ordentligt, är det bra, men då är det några till saker att tänka på.
Lycka till.
P.S. Du oroar dig för att ditt filter är för litet? Hur stort akvarium är det gjort för och hur stort akvarium har du? Filter får gärna vara överdimensionerade, jag har ett innerfilter för 50-150 liter för att ha en stor filtermassa där bakterierna trivs.
#16 - 11 juli 2008 12:55
Lilibet skrev:
Som akvarist bör du tänka på följande: tålamod, regelbundna delvattenbyten (20% varje vecka kan vara lagom), tålamod, endast LITE mat, tålamod, strunta i städning av inredning och botten första 6 månaderna(behövs inte senare heller), tålamod. Detta har i alla fall hjälpt mig att få bra balans i mitt akvarium, som är på 54 liter.

Om du sedan vill ha växter i akvariet och få dessa att trivas ordentligt, är det bra, men då är det några till saker att tänka på.

Lycka till.

P.S. Du oroar dig för att ditt filter är för litet? Hur stort akvarium är det gjort för och hur stort akvarium har du? Filter får gärna vara överdimensionerade, jag har ett innerfilter för 50-150 liter för att ha en stor filtermassa där bakterierna trivs.

Det står ingenting någonstans på pumpen så jag har ingen aning om hur stort akvarium den är till för... Fick pumpen med ett begagnat akvarium som jag köpte.
Men jag har ju en större pump till mitt andra kar på 61L som varit igång lite längre än ett halvår. Ska jag byta plats på de pumparna, så den stora är i det nystartade akvariumet? Det skulle vara bra eftersom den lilla pumpen låter väldigt mycket och jag har akvariumet i mitt rum och jag stör mig väldigt mycket på det ljudet när jag ska sova..
Men jag vet inte ifall det är bra eller dåligt, att byta pump.
(Enligt mitt ögonmått är pumpen ca 15cm hög och ca 6cm bred, det kanske kan vara lite till hjälp att lista ut till hur stort akvarium den ska vara till)
#17 - 11 juli 2008 13:06
Tänk oxå på att varje gång du medicinerar med bakteriedödande medicin är det som att börja om från början. Medicinen tar även död på de goda bakterierna. Därför ska du starta som om det vore nytt sen med ytterst lite matning (inte var dag) och stenkoll på vattenvärden.

Tråkigt att Ingvar blivit sjuk :( Känns nästan som att jag var med när han föddes ju ;)
Men tyvärr är det så... Jag försöker inte fästa mig för mycket vid mina fiskar och försöker hela tiden vänja mig vid tanken att detta kan hända när som helst.
Lycka till med Ingvar och de andra :)
#18 - 11 juli 2008 13:33
Nina82 skrev:
Tänk oxå på att varje gång du medicinerar med bakteriedödande medicin är det som att börja om från början. Medicinen tar även död på de goda bakterierna. Därför ska du starta som om det vore nytt sen med ytterst lite matning (inte var dag) och stenkoll på vattenvärden.

Tråkigt att Ingvar blivit sjuk :( Känns nästan som att jag var med när han föddes ju ;)

Men tyvärr är det så... Jag försöker inte fästa mig för mycket vid mina fiskar och försöker hela tiden vänja mig vid tanken att detta kan hända när som helst.

Lycka till med Ingvar och de andra :)

Ja, det är så himla synd att lilla Nina inte lever... :(
Men tror du att jag kan byta pump?
#19 - 11 juli 2008 14:58
Glöm inte att kampfiskar inte vill ha strömt vatten. Om det är till 54L du tänker byta filtret i.
#20 - 11 juli 2008 18:07
soffan96 skrev:
Ja, det är så himla synd att lilla Nina inte lever... :(

Men tror du att jag kan byta pump?

Ska du byta pump kan det ju vara läge nu när du ändå tar kål på de goda bakterierna men om du ska byta kan jag inte svara på, tyvärr.. Är det nåt jag kan lite om så är det de tekniska bitarna som jag överlåter till sambon ;)
Du kan hjälpa de goda bakterierna lite på traven med Nitrivec förståss.

Visst e det synd att Nina inte överlevde. Annars hade hon oxå varit 6mån nu ju [:o]

Annons