Mer än scalarer i 150-literskar?

#1 - 22 juli 2005 19:22
Jag är en sådan där scalare-fjant som tycker de underliga men vanliga fiskar e fräna & vackra. :) Så det är vad jag ska ha i mitt nya kar på 150 L.
[color=Blue]Hur många kan jag ha där i?[/color] Vill gärna ha lite olika sorters scalarer...
[color=Blue]Vad passar bra ihop med dem?[/color]
Jag funderar på en eldstjärt, de sa att det skulle gå bra i djuraffären...
Och kanske några större tetror el. liknande. [color=Blue]Kilfläcksrasbora kanske?[/color] Gillar rött. :D

Men tipsa gärna om fler... Hoppas bara allt jag vill ha går att få tag i sen. :/
#2 - 22 juli 2005 22:18
[QUOTE=Maeztro][color=Blue]Hur många kan jag ha där i?[/color] :/[/QUOTE]

ingen.
altum skalar behöver 60cm höjd och vanlig skalar 45cm höjd på vattennivån annars växer dom inte som dom ska och blir vanskapta.
#3 - 23 juli 2005 14:33
Jag vet att altum behöver 60 cm eller mer men dels vet du inte hur högt mitt akvarium är och dels vill jag nog inte ha så stora scalarer. Menade mest de olika färgerna, typ rök/svart, guld osv... I djuraffärerna säger de att de blir olika stora överallt...
Så jag får väl ha ett växtakvarium nu då. :P
#4 - 23 juli 2005 15:16
[QUOTE=Maeztro]...dels vet du inte hur högt mitt akvarium är och dels vill jag nog inte ha så stora scalarer.[/QUOTE]

Nej det vet han inte, men en kvalificerad gissning är att ett 150l är lägre än både 45 och 60cm.
Sista delen av meningen var på skämt va? Eller menar du på allvar att du ska hålla dem i ett mindre utrymme än vad de mår bra av för att de aldrig ska växa till full storlek? För det är om något djurplågeri.

För lite mer info om scalare kan du kolla i artregistret, där ser du bla. att minsta akvariet som scalarer ska hållas i är 275l. http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=196
Håller för övrigt med dig, de är otroligt fina fiskar.
#5 - 23 juli 2005 16:25
Hemmabygge jag köpt. Det är 105 långt och 55 cm högt. Så exakt 150 L vet i fan om det är. :P

Nej menade att jag jag inte tänker satsa på altum scalarer... Men vill ha både "spök" och "guld" osv...
Men nu har jag ju köpt akvarium helt i onödan i princip...

Alltså finns det många både här på zoopet och annars som är djurplågare då mao. Sällan djuraffärerna berättar att vissa skalarer ska ha 60 cm-kar liksom...
#6 - 23 juli 2005 16:30
du har rätt i att djuraffärer sällan kan berätta eller berättar frivillig vad en fisk egentligen behöver därför är läsa o fråga bra råd.
#7 - 24 juli 2005 19:50
Hej

Ett tips är att gå till en "riktig" akvarieaffär.Dom är mer benägna att berätta sanningen än dom som säljer allt som kallas djur.
Fredrik
#8 - 24 juli 2005 22:11
Ganska intressant att se hur personal på djuraffärer tar sån fakta man slänger upp i ansiktet på dem ibland. :D De flesta slingrar sig ganska bra undan. T.ex. då det gäller "akvarieväxter" så som Fredskalla & Dracena, hehe... Min Fredskalla står numera i bokhyllan och gör sig fin istället för i akvariet... :P

Annons