Mer Apistogrammas?

#1 - 1 februari 2008 20:24
Hej!

Jag har ett 500liter med Kakadua ciklider(1+2) och Pandurino/Panduro? (1+1) sen har jag även en del platy, guppy och svärdbärare men jag syftar på hur jag ska klara reviren med cikliderna.

Jag har läst att Panduro cikliderna är aggressiva men har dock inte märkt så mycket av det annat än att dom har ungefär en tredjedel av akvariet som revir.

Nu kommer frågan finns det några förslag på någon apisto som skulle trivas ihop med dessa och inte bli ihjäl hackad?
#2 - 1 februari 2008 20:57
nyckelhålciklider och bovilanska fjärillar är trevliga och inga jättesmå dvärgciklider dock är det inga apistogroma
#3 - 1 februari 2008 22:07
Jag kan gå i godo för att Panduro är tuffa! Om det blir trång om Ap revir i en burk så segrar dom helt klart. Den enda Ap som kan konkurrera är Ap nijsseni. Men de bör man inte hålla ihop enligt mig. Titta på likheten mellan honorna.

Fördelen med panduro och nijsseni är att de håller andra fiskar borta, inklusive tio gånger så stora Nyckelhålsciklider. Till och med en yngelförsvarande Skalar hanne får sig ett tjuvnyp, även om han inte riktigt fattar vad det är som anfaller. Men det är otrevligt och han flyttar på sig:D
#4 - 1 februari 2008 22:18
Ett svar till.

Om du ser till att det finns avgränsade revir där de inte kan se varandra så kan du ha flera Ap. Men då ska du se till att varje revir är skyddat från insyn ca 20 cm över botten. Använd rötter, skiffer eller väldigt täta växtgrupper ända fram till front rutan.

Dessutom ska du välja en Ap som skiljer sig i form och färg från dom du redan har, Ap borellii kan var en sådan.

Du kan även använda andra dvärgciklider, min personliga favorit är Dicrossus filamentosus som inte konkurrerar med Ap om revir. Även Nannacara xx går att kombinera utan att de jagar varandra till döden.
Bilagor:
#5 - 2 februari 2008 16:53
c90368 skrev:
Jag kan gå i godo för att Panduro är tuffa! Om det blir trång om Ap revir i en burk så segrar dom helt klart.

Har jag tolkat dig rätt om olika Ap. arter delar upp karet sinsemellan medans andra ciklider och fiskar kan röra sig inuti dessa revir? Att en Ap. kan tillåta andra fiskar i sitt revir men inte andra Ap.?
#6 - 2 februari 2008 16:57
Abergoner skrev:
Har jag tolkat dig rätt om olika Ap. arter delar upp karet sinsemellan medans andra ciklider och fiskar kan röra sig inuti dessa revir? Att en Ap. kan tillåta andra fiskar i sitt revir men inte andra Ap.?

Ja, det har du.

Men när de har yngel så föredrar dom att inga fiskar kommer i närheten av deras yngel:D

Det var det jag syftade på att även Skalarer och Nykelhåsciklder får sig ett tjuvnyp.
#7 - 2 februari 2008 17:16
Tack för tipsen!

Men borelli honan är väl ganska lik kakadua honor, kan det bli konflikter där?

Jag har ett ganska välfyllt akvarie med en del växter, stenar och rötter dock inget som helt avgränsar ända fram till front rutan ... men du tycker det är en fördel när man har panduro?
#8 - 2 februari 2008 17:42
LucBac skrev:
Tack för tipsen!

Men borelli honan är väl ganska lik kakadua honor, kan det bli konflikter där?

Jag har ett ganska välfyllt akvarie med en del växter, stenar och rötter dock inget som helt avgränsar ända fram till front rutan ... men du tycker det är en fördel när man har panduro?

Se till att Panduro har ett "eget" avgränsat revir, det förbättrar möjligheten till att lyckas.

Alla Ap. honor förutom de jag nämde är lika varandra, så det ska inte vara några större problem. Skillnaden mellan andra honor och Panduro och Nijesseni är att dessa honor tar för sig betydligt mer och är mer aggressiva än andra honor.

Vill påpeka att detta är mina erfarenheter, andra kanske inte tycker som jag:)
#9 - 2 februari 2008 19:01
Ok, så jag ska bygga igen ett lekställe i något hörn där dom kan hålla hus :)

Sen tycker du att jag ska köpa Borelli, då måste jag fråga vet du något ställe som har bra borellis (Där jag handlar nu ser dom så svaga ut att jag inte vågar köpa någon) ? Helst i Norrköping/Linköping, ser ju att du bor i Linköping men har aldrig handlat fisk där, finns det några bra fisk affärer där? Har hört något om 3ankare(?) men har som sagt aldrig handlat där :/
#10 - 2 februari 2008 21:51
LucBac skrev:
Ok, så jag ska bygga igen ett lekställe i något hörn där dom kan hålla hus :)

Sen tycker du att jag ska köpa Borelli, då måste jag fråga vet du något ställe som har bra borellis (Där jag handlar nu ser dom så svaga ut att jag inte vågar köpa någon) ? Helst i Norrköping/Linköping, ser ju att du bor i Linköping men har aldrig handlat fisk där, finns det några bra fisk affärer där? Har hört något om 3ankare(?) men har som sagt aldrig handlat där :/

[COLOR=black]Bästa affären i Linköping är Fyra Tassar, dom brukar har spännande Ap hemma. Men senast jag var där hade de inga Borelli vad jag minns, var en vecka sen. Men de brukar få hem fiskar regelbundet så ring och kolla.[/COLOR]
#11 - 2 februari 2008 22:45
Det ska jag göra och det var självklart fyra tassar som jag tänkte på men jag vette fan var ankarna kom in :P men tack så mycket !
#12 - 3 februari 2008 00:42
Borellii är alldeles för veka att ha som sällskap till andra apistos. De bör helst gå tillsammans med små tetror, killis el dyl. i ett eget akvarium. Om du redan har två apisto arter i akvariet, så satsa hellre på någon annan typ av ciklid. (Kurvciklid, nyckelhålsciklid, fjärilsciklid, Flagg ciklid, scalare till ex.)

Mvh/
#13 - 5 februari 2008 11:02
pelle skrev:
Borellii är alldeles för veka att ha som sällskap till andra apistos. De bör helst gå tillsammans med små tetror, killis el dyl. i ett eget akvarium. Om du redan har två apisto arter i akvariet, så satsa hellre på någon annan typ av ciklid. (Kurvciklid, nyckelhålsciklid, fjärilsciklid, Flagg ciklid, scalare till ex.)

Mvh/

Jag som har hört att borellin skallv ara elak....men du kanske har sett unga exemplar?
Man kan ju testa med A.hoignei också....
#14 - 5 februari 2008 12:13
tummen skrev:

Man kan ju testa med A.hoignei också....

Instämmer:)

Senast jag var hos Fyra Tassar fanns det fina hoignei hos dom.
#15 - 5 februari 2008 13:36
Ja ni :) Nu vart det lite andra tankar och framförallt nya fiskar med i leken ..
Jag letade upp lite bilder på just hoignei och jag måste ju säga att dom är läckra men jag hittade inte så mycket skrivet om dem ?
Hur tror ni dom skulle passa i mitt akvarie?
Vad ligger dom på för prisnivå?
Skulle vijeta vara något som skulle funka annars ?
#16 - 5 februari 2008 19:04
LucBac skrev:

Jag letade upp lite bilder på just hoignei och jag måste ju säga att dom är läckra men jag hittade inte så mycket skrivet om dem ?

Hur tror ni dom skulle passa i mitt akvarie?

Vad ligger dom på för prisnivå?

Skulle vijeta vara något som skulle funka annars ?

Här har du ju en hel tråd att läsa:)

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=106521

Pris 300:- hos fyra tassar för ett par i höstas.

Vijeta har jag tyvärr aldrig haft själv, så de kan jag inte uttala mig om.
Bilagor:
#17 - 5 februari 2008 19:58
Hur kan man ha missat den tråden ? :P jaja ... tack för den och priset :)

Härlig bild är det en egen eller någon annans ?
#18 - 5 februari 2008 21:02
LucBac skrev:
Hur kan man ha missat den tråden ? :P jaja ... tack för den och priset :)

Härlig bild är det en egen eller någon annans ?

Den jag köpte i höstas, förhoppningsvis ska dom leka om några dagar:)
#19 - 6 februari 2008 16:54
Ett bra köp :) Du får väl hojta till om du sedan säljer några av ynglena ;)

Du jag måste ju bara säga att jag älskar den fisken du har som avatar är det en trifasata(stavning?) :) Du tror inte dom skulle passa bra i mitt kar annars ?
#20 - 6 februari 2008 17:11
LucBac skrev:
Ett bra köp :) Du får väl hojta till om du sedan säljer några av ynglena ;)

Du jag måste ju bara säga att jag älskar den fisken du har som avatar är det en trifasata(stavning?) :) Du tror inte dom skulle passa bra i mitt kar annars ?

Apistogramma Trifasciata, ja den är fin den är till och med ovanligt fin eftersom det är den högsta ryggfena jag någonsin sett.

Men enligt mitt blygsamma vetande och tyckande så är den i kroppsform och fenuppsättning alldeles för lik kakadua. Jag tror att de kommer att jaga varandra till en av hannarna är död[B)]
#21 - 7 februari 2008 17:22
Ajdå det låter ju inte så bra :/

Jadu nu är det ju så att min panduro hanne har fått någon slags sjukdom :( Han simmar hela tiden med öppen mun ... du har ingen anning vad det kan vara ?
Jag befarar väl för det värsta och är inställd på att köpa något nytt par apisto vilket kanske öppnar för någon art som kanske inte skulle passa med panduro ? :)
#22 - 7 februari 2008 17:29
LucBac skrev:
Ajdå det låter ju inte så bra :/

Jadu nu är det ju så att min panduro hanne har fått någon slags sjukdom :( Han simmar hela tiden med öppen mun ... du har ingen anning vad det kan vara ?

Detta har jag sett allt för många gånger, för det mesta hos honorna. Jag vet inte vad det är eller orsaken. Jag brukar kalla det Appisto sjukan.

Någon annan som vet mer?
#23 - 7 februari 2008 17:39
Kan det vara att käken har låst sig?
#24 - 7 februari 2008 17:47
Vic skrev:
Kan det vara att käken har låst sig?

Nej, det är någon sjukdom. Det börjar med att de simmar omkring med öppen mun, man kan se att de inte kan stänga den! Sen tror jag att de får problem med andningen, de tynar liksom bara bort, slutar att äta och en morgon så är de borta.

Detta samtidigt som ett annat Ap par kan leka och lägga rom och må hur bra som helst.

Har aldrig fått någon bra förklaring. Har glömt att ställa frågan här eftersom jag har varit befriad från eländet ett bra tag nu.
#25 - 7 februari 2008 18:20
det är exakt som c90368 skriver .. :(

Jag har lagt in ett meddelande i sjukdoms forumet och kollar om någon vet ...

Om panduron dör så tror jag att jag ska köpa vijeta för att jag har en gammal hona som blev av med sin make med exakt denna munöpnnar sjukdom :(

Annons