Mer ljus!

#1 - 10 september 2007 18:56
Jag behöver mer ljus (tror jag) Som det är just nu har jag ett 80cm djupt akvarium. Med 36x2 lysrör (ett aquarelle ett PowerGlo) och en MH på 150W (10 000K).

Som ni ser nedan är ljuset arrangerat nu.. (det är ett 300L hörnakvarium)

Hur skulle man kunna på ett bra sätt få in mer ljus? MH lampan hänger ju där den hänger. Skulle man kunna montera ljusrör på sidan av den? Eller.. Någon som har några kloka tankar. Det jag tänker rent spontant är mer ljus vid framrutan... Och i sådana fall vilken ramp är mest kostnadseffektiv / enklast att gömma?
#2 - 10 september 2007 21:15
Är det uteslutet att byta ut MH'n mot en 250- eller 400-wattare?
#3 - 11 september 2007 19:11
Vilka modeller är prisvärda? Om jag skulle byta ut 150 -> 250W skulle detta ge mig några andra problem i form av alger eller att ljuset blir för starkt nära botten?...
#4 - 11 september 2007 20:02
Connyboy skrev:
Jag behöver mer ljus (tror jag) Som det är just nu har jag ett 80cm djupt akvarium. Med 36x2 lysrör (ett aquarelle ett PowerGlo) och en MH på 150W (10 000K).

Som ni ser nedan är ljuset arrangerat nu.. (det är ett 300L hörnakvarium)

Hur skulle man kunna på ett bra sätt få in mer ljus? MH lampan hänger ju där den hänger. Skulle man kunna montera ljusrör på sidan av den? Eller.. Någon som har några kloka tankar. Det jag tänker rent spontant är mer ljus vid framrutan... Och i sådana fall vilken ramp är mest kostnadseffektiv / enklast att gömma?

Sätt ett par reflektorer ovanför lysrören!!!!
#5 - 12 september 2007 20:11
Om du kollar nogrannt på bilden finns där reflektorer. Men ser dessa dåliga ut? Kan jag vinna något på att byta dem mot någon annan modell? I sådana fall, beskriv denna bättre model för mig.

John

Annons