Mer ljus

#1 - 14 februari 2009 19:20
Jag har ett 200 liters Bioplast akvarium. Armaturen som sitter i är 2x30w med reflektorer. Det räcker bevisligen tyvärr inte för att få växterna att trivas riktigt ordentligt. Någon som har något bra tips på hur man kan komplettera upp ljuset på ett snyggt och relativt billigt sätt. Ingen lust att köpa ny ramp som man hänger i taket för 4000kr. Har prövat med 2xAquarelle men blev inte så bra.. Så kör nu med 1st PowerGlo och ett aquarelle. Växterna växer och trivs men de bubblar inte trots att CO2-nivån är helt okey och stabil.
#2 - 15 februari 2009 08:12
för bubblande växter kanske behövs lite mer ljus men det borde duga som det är nu om växterna trivs och ser fina ut, man måste inte ha bubblande växter för att det ska funka bra ju ;)
Nu har jag ingen koll på ditt kar men dom flesta brukar kunna komplettera med en glomat armatur tex men frågan är om det överhuvudtaget finns nån anledning till det?
#3 - 15 februari 2009 09:03
#4 - 15 februari 2009 10:26
åheim skrev:

Tackar.. Det där är en bra smart lösning..

Ang karet i övrigt så göder jag med PMDD 1 gång i veckan. Varannan dag skopar jag i ganska små ransoner av Mikro+lösning. Konstant CO2 vid tända lysrör (9 timmars brinntid/dag). 1 bubbla i sekunden som löses genom en pumpdriven petrörsflaska genom biobollar och en trä-syresten. CO2 nivån är det inget fel på det har jag konstaterat med flera olika tester.
#5 - 15 februari 2009 11:24
åheim skrev:

någon som vet var man kan få tag på lysrörshållare en söndag i sthlm?
#6 - 15 februari 2009 14:51
Viktigt med skapligt fräscha rör också. Även om Aquarelle behåller sin kapacitet lite längre så är det ändå stor skillnad på ett nytt än ett rör som hängt med ett år eller så. Blev ganska förvånad när jag såg skillnaden vid ett lysrörsbyte även att jag känner till att lysrör tappar väldigt mycket på ett år. Började bubbla om växterna direkt med ett nytt rör. Försöker nu byta ett rör i taget med max ett års mellanrum.
#7 - 15 februari 2009 15:21
alla lysrör är max 3 månader
#8 - 15 februari 2009 15:38
rick skrev:
alla lysrör är max 3 månader
Var har du fått den informationen ifrån?
#9 - 15 februari 2009 15:39
Sleaper skrev:
Började bubbla om växterna direkt med ett nytt rör. Försöker nu byta ett rör i taget med max ett års mellanrum.
Normalt så räknar man med att aquarelle har en viss inbränningstid innan det fungerar optimalt.
#10 - 15 februari 2009 15:50
Gaffel skrev:
Var har du fått den informationen ifrån?

Alla lysrör är inte använda mer än max 3 månader.. duger det?
Utan att vara lysrörsinjenjör tror jag tiden från att röret lämnat fabrik tills att det börjar användas är relativt ointressant.
#11 - 15 februari 2009 15:55
Vad menar ni med att det bubblar om växterna?
#12 - 15 februari 2009 15:58
Klematis skrev:
Vad menar ni med att det bubblar om växterna?

fotosyntesen
#13 - 15 februari 2009 16:56
rick skrev:
Alla lysrör är inte använda mer än max 3 månader.. duger det?

Utan att vara lysrörsinjenjör tror jag tiden från att röret lämnat fabrik tills att det börjar användas är relativt ointressant.
Missförstod dig, läste det som du skrivit som att "alla lysrör håller max 3 månader", tror jag ska gå och ta en kaka innan skinksteken som fn står på 160°C i ugnen ska ut och vila.. ;) *Drool*
#14 - 15 februari 2009 17:14
Gaffel skrev:
Normalt så räknar man med att aquarelle har en viss inbränningstid innan det fungerar optimalt.

Helt försumbart i relation till ett äldre rör i så fall, för skillnaden på "ljustryck" var påtaglig. Sen märktes det som nämnts tidigare på växterna. Kör nu med två (av möjliga tre rör i ett 180l akvarie) och byter alltså ett i taget. Tycker tre rör är lite mycket i dagsläget men det blir ju naturligtvis en markant ökning på "bubblet" när man kör tre rör.
Men har man rör som bara är tre månader så borde det bubbla om växterna förutsatt att det finns CO2 och andra näringsämnen?
#15 - 16 februari 2009 19:29
en jättedum fråga! Bubblar det om växterna? Eller växer de snabbt?
#16 - 16 februari 2009 19:59
Klematis skrev:
en jättedum fråga! Bubblar det om växterna? Eller växer de snabbt?

Både & =)

Annons