Mer skalarer!

#1 - 4 juli 2008 16:12
Nu ska jag köpa mer skalarer till mitt 240 liters akvarium. Jag har 2 st lite gulaktiga skalarer tror dem heter brilliantskalar. Jag har just nu i karet 2 skalarer 2 eldbuk och 10 minortetror. Mina frågor lyder.

1, Hur många mer skalarer ska jag köpa.

2, Är det bäst att köpa likadana skalarer (Brilliant) eller kan man blanda lite olika skalarer ( Tex Vanliga )?

3, Kan olika sorters skalarer få yngel tillsammans ?

Tack på förhand Mvh Simon
#2 - 4 juli 2008 16:16
Det bästa sättet att få ett par är att skaffa ca 6 ungfiskar, och låta dem välja partner själva.

Du kan blanda vilka färger du vill, de tillhör samma art, och kan bilda par med varandra, oavsett färg. De silverfärgade med svarta ränder (de snyggaste enligt mig) är vildformen.
#3 - 4 juli 2008 16:20
Micke_A skrev:
Det bästa sättet att få ett par är att skaffa ca 6 ungfiskar, och låta dem välja partner själva.

Du kan blanda vilka färger du vill, de tillhör samma art, och kan bilda par med varandra, oavsett färg. De silverfärgade med svarta ränder (de snyggaste enligt mig) är vildformen.

Okej då skaffar jag 4 st till. Tack för hjälpen Micke ! :) Men en fråga till då!

Hur ser man skyllnad på könen?

Mvh Simon
#4 - 4 juli 2008 17:05
Simon--B skrev:
Okej då skaffar jag 4 st till. Tack för hjälpen Micke ! :) Men en fråga till då!

Hur ser man skyllnad på könen?

Mvh Simon

Det är en av anledningarna till att det är bra att skaffa en liten grupp, de är svåra att se könsskillnad på, som små är det omöjligt. När de börjar bli vuxna brukar hanarna vara något större och kraftigare, med längre fenor, men det är svårt att se om man inte har några att jämföra med.
#5 - 4 juli 2008 18:15
Okej tack Micke. Om en vecka ska jag ner till djuraffären och köpa 4 skalarer till :D
#6 - 4 juli 2008 18:20
Hur stora är dina nuvarande skalarer?
#7 - 4 juli 2008 18:34
ansjo skrev:
Hur stora är dina nuvarande skalarer?

Dem är nog 7 cm eller något :) Vaddå då? :) Mvh Simon
#8 - 5 juli 2008 05:03
Eftersom karet är på 240 liter kan det vara svårt att ha 6 skalarer som börjar bli hormonstinna och börja staka ut revir och snart kommer de även att börja leka.
I ditt kar kommer det bli svårt att ha mer än ett lekpar så du får isf vara beredd att göra dig av med några skalarer ganska snart.
#9 - 5 juli 2008 07:03
Jaha okej :) Men jag är inte 100% på att det är en hane och en hona! Men tycker du inte att jag ska ha mer skalarer? Finns det något man kan ha i stället för akvariumet ser ganska tungt ut nu? :S:D
#10 - 5 juli 2008 07:10
Vill du ha fler skalarer så tycker jag att du ska skaffa det, men snacka med affären där du köper fisken och fråga om du kan komma tillbaka med de som blir "över" om det inte funkar med mer än ett par i burken.
#11 - 5 juli 2008 14:50
ansjo skrev:
Vill du ha fler skalarer så tycker jag att du ska skaffa det, men snacka med affären där du köper fisken och fråga om du kan komma tillbaka med de som blir "över" om det inte funkar med mer än ett par i burken.

Okej ja jag får göra det tack :)

Annons