Metall pansarmalar

#1 - 23 december 2008 21:10
Hej

Jag har ett gäng Metall pansarmalar som lägger ägg vid varje vattenbyten. Jag byter ca 50L varje månad i mitt 300L kärl.
Aquariets invånare består av en salig blandning fiskar bla annat ca 20 guldfiskyngel från en damm, kardinaltetror, gibiseps, barber, kampfisk mm

[LIST]
[*]Jag undrar om man kan skrapa loss pansarmalens ägg från glaset i burken och flytta dessa?
[*]om jag kan ta loss äggen och flytta dom, vad krävs för att få dom att överleva?
[/LIST]Dom kletar alltid fast äggen på glaset där det är som mest strömt vatten från pumpen. Jag har fått 1-2 yngel varje halvår att klara sig, de övriga har nog blivit mat.

Örjan
#2 - 23 december 2008 22:29
Jag skrapade bort äggen från rutan för en vecka sen och satte dom i en yngelkasse som har små hål i botten och i måndags kläcktes dom, men dom var så små att antingen har fiskarna sugit ut dom eller att dom åkt ut med flödet, där var runt 40 när jag tittade sist, på morgon var dom bara 20 och det sjunkte i antal så jag chansade att flytta yngelkassen till yngelakvariumet´,(lite drastiskt i flyttningen blev det och någon vattenvänjning blev det inte direkt för det blev lite kaos) men där är 16 yngel kvar och dom lever, dom är två dagar sen kläckning och jag har börjat att ge artemia.
Att flytta äggen var inga problem jag tog ett rakblad skrapade försiktigt mot materialet flyttade dom till yngelkassen och tryckte försiktigt fast dom på rutan i yngelkassen, dom är så klibbiga att dom fäster på vad som helst verkar det som:)
Överlevnaden har jag inte så mycket erfarenhet av eftersom att mina är två dagar men jag läste att man inte skulle mata dom innan gulesäcken var borta.
Lycka till och berätta gärna hur det går:):p
#3 - 23 december 2008 22:32
hej! jag har tagit bort ägg med rakblad efter tips här på zoopet,gick jättebra,la dessa i ett mindre kar med en sk syresten eller luftbubblare kanske den heter, 39 ägg kläcktes å dessa är nu ca 2 cm stora,tyckte de var mycket lätta att dra upp inget speciellt gjorde jag,som sagt bara en sk luftpump så det blev lite cirkulation lycka till å GOD JUL /maria ps hoppas du får fler tips för jag har bara erfarenhet av en gång ps sen matade jag med artemia napulier(kanske något felstavat) å nu äter de lite vad som
#4 - 23 december 2008 22:55
Jag skrapade bort från glaset och la i en glassburk med luftpump. 50 stycken ägg kläcktes, 25 överlevde glassburken och fick flytta till yngelakvarium. Där har de levt på först levande artemia och sedan frystorkad, nu finns bara 1 kvar :( Vet inte vad som gick fel

Annons