Metallhalogen till sötvatten

#1 - 1 maj 2007 15:21
Jag gillar det vackra, "flimmrande" ljus man får med metallhalogenbelysningar. Funderar på att skaffa en 150 wattare till mitt sydamerikakar (utan växter). Tror ni att detta är att be om bekymmer med alger osv? Nån därute som vet?
#2 - 1 maj 2007 15:27
christern skrev:
Jag gillar det vackra, "flimmrande" ljus man får med metallhalogenbelysningar. Funderar på att skaffa en 150 wattare till mitt sydamerikakar (utan växter). Tror ni att detta är att be om bekymmer med alger osv? Nån därute som vet?

Med ett par välplacerade spottlight så får du samma flimmer, dessutom billigare i drift. Men om du skall ha flimmer måste du ha lite rörelse på vattenytan också.
#3 - 1 maj 2007 15:38
Med ett par välplacerade spottlight så får du samma flimmer, dessutom billigare i drift. Men om du skall ha flimmer måste du ha lite rörelse på vattenytan också.

Skulle dessa ersätta existerande lysrör? Var kan jag köpa dem? Har rejäl fart på vattnet i karet!
#4 - 1 maj 2007 15:57
christern skrev:
Skulle dessa ersätta existerande lysrör? Var kan jag köpa dem? Har rejäl fart på vattnet i karet!

Nej det blir snarare ett kompliment till lysrören för att få flimmret. Det fungerar inte så bra om du har en heltäckande ramp;) .

Spotlighten har jag haft tillsammans med en lysrörsramp med två lysrör, i ett 550 liters akvarium och fått till ett snyggt flimmer.

Jag har även haft enbart en 250 vatts halogen belysning i ett Tanganyika akvarium, det blev mycket alger som betades ner av den Tropheus grupp jag hade. Blev ett väldigt snyggt flimmer dock.
#5 - 2 maj 2007 14:43
jag har sett 70w mh spottar. kanske äe nåt?
#6 - 2 maj 2007 15:39
jag är lite nyfiken på hur ditt sydamerika ser ut utan växter. vad är det för fisk i?
#7 - 6 maj 2007 19:57
jag är lite nyfiken på hur ditt sydamerika ser ut utan växter. vad är det för fisk i?

Grunden är fyra uarus. Har dessutom ett liten gäng skivtetror samt några malar (L, pictus samt hoplosternum). Hade faktiskt lite javamosssa alldeles i början men fiskarna slukade det efter 2 dagar!

Annons