Metallpansarmal yngel

#1 - 14 oktober 2012 18:00
Jag har yngel som är snart två veckor gamla. Undrar när man kan börja ge dom artemia?
#2 - 14 oktober 2012 19:23
Jag gav min flingfoder å det fungerade dom överlevde var visserligen bara 3 som kläcktes men ändå..
#3 - 15 oktober 2012 10:13
när de är frisimmande. dvs när de förbrukat sin gulesäck
#4 - 15 oktober 2012 17:43
hannesc skrev:
när de är frisimmande. dvs när de förbrukat sin gulesäck

Oj - visste inte att man kunde börja ge dom artemia så tidigt?!
Har aldrig testat att odla "egen" artemia så jag vet inte riktigt hur små dom är... men artemia måste vara riktigt smått med tanke på hur små malynglen är.
#5 - 15 oktober 2012 18:39
Jag föder upp en del corydoras och har provat med olika sorters mat men inget jag provat hittills slår nykläckt artemia jag börjar mata med det så fort gulesäcken är borta . Trodde det va jobbigt att kläcka artemia men det är det inte så kör på det så kommer du komma dra upp många yngel .
#6 - 15 oktober 2012 18:45
chricka skrev:
Jag föder upp en del corydoras och har provat med olika sorters mat men inget jag provat hittills slår nykläckt artemia jag börjar mata med det så fort gulesäcken är borta . Trodde det va jobbigt att kläcka artemia men det är det inte så kör på det så kommer du komma dra upp många yngel .

Japp - redan beställt :)
Tack för tipsen!
#7 - 16 oktober 2012 06:49
artemian är tokliten. äggen är som ett puder. i ett kryddmått är det ca 200 000 ägg. :)
#8 - 16 oktober 2012 19:12
Mata

Fick min artemiakläckare idag och har satt igång en sats, blir väl klar om två dygn eller däromkring.

Nu en fråga till:
Hur mycket mat skall man ge ynglen. Kan / skall man pytsa i lite eller mycket?
Min tanke är ju om artemian lever länge så simmar ju bokstavligen ynglen omkring i ett skafferi :D
Eller dör artemian tämligen omgående när den inte simmar omkring i saltvatten? :confused:
#9 - 17 oktober 2012 06:05
hade ju funkat med en bigpack låda lika bra. att kläcka artemia asså. artemian kommer inte överleva i karet. den dör rätt fort. jag brukar ta en spruta som jag köpte på apoteket med en slangbit på. använder den till att suga upp artemia o sen spruta ner i karet. de får äta det som finns
#10 - 18 oktober 2012 18:02
Kan ju funka ändå, jag har fått ett yngel av mina mpm utan något extra foder
#11 - 19 oktober 2012 18:20
hannesc skrev:
hade ju funkat med en bigpack låda lika bra. att kläcka artemia asså. artemian kommer inte överleva i karet. den dör rätt fort. jag brukar ta en spruta som jag köpte på apoteket med en slangbit på. använder den till att suga upp artemia o sen spruta ner i karet. de får äta det som finns

Vet att det är en variant men köpte mig en svart rund burk. Skall ju lägga pengarna på nåt ;-)
men den funkar kanon. Om jag sätter en sats så kan jag skörda redan dagen efter, väntar ett dygn till på eftersläntrarna och så har man mat i två dagar på en och samma sats.
#12 - 19 oktober 2012 18:22
Ynglen växer och frodas. Har räknat upp till femtio yngel nu, lättare att se när dom är lite större.
Fortsätter med dagliga vattenbyten och matar på med artemia.
#13 - 19 oktober 2012 18:35
skalade artemiaägg lika bra......nästan iaf....

med skillnaden att dom behöver man inte kläcka,,,,,

(går iofs inte....)

Annons