[QUOTE=defdac]milligram per liter (mg/l) = parts per million (ppm). Smutt eller hur? =)[/quote]
Mycket smutt. :-) Jag är helt klart med på mg/l = ppm, men jag blev lite förvirrad där en stund bara när jag började tänka att om man hade 4,2 mg/l så borde det bli... ::tänka:: 370 mg på 88 liter. Ja, du märker ju hur förvirrad jag var, haha.
Helt rätt. Du skulle kunna dosera upp ett par ppm Mg med MgSO4 så du får 6 ppm Mg så att Mg:Ca blir 1:4.
Det blir en betungande utgift hos granholmarna på 45,50 kr. Det ska jag nog klara. Är man perfektionist så är man. Förhållandet SKA vara 1:4 spik. :-)
En relaterad fråga, förresten. Om jag använder APC:s kalkylator. Ska jag då fylla i 5.000 liter i akvarievolym, för att veta hur mycket jag ska ha i en halvlitersflaska som jag doserar 10 ml per 100 liter av? Eller tänker jag fel?
Och tänker jag rätt om jag tänker att ett par ppm borde vara ungefär 2 krm i en halvlitersflarra (och så 10 ml per 100 liter, som vanligt)? Det känns lite lite... APC säger 8 tsk om jag har tänkt rätt med 5.000 liter/halvlitersflaska.
Ja du tänker helt rätt förutom att växterna inte tar upp speciellt mycket Mg och Ca. Om det är som du säger så skulle ditt GH rasa till hälften på en vecka. Eventuellt med över 1 watt/liter MH och superhöga CO2-nivåer.
Ja, så mycket ljus har jag förstås inte. Och bubbeltakten har jag lyckats dra ner lite på också genom att ha mindre jäst i mäsken, så nu räcker den längre. Iallafall, det där med GH har du ju rätt i. Det tänkte jag inte på. GH kan väl aldrig bli lägre än KH? Och om plantorna skulle käka Ca och Mg
en masse, skulle KH droppa då också? Då skulle det ju bli extremt svårt att mäta hur mycket CO2 man får ner. Tur alltså, att Ca och Mg-upptaget inte är så stort.
Intressanta frågor. Här är ett försök gjord av George Booth:
http://www.thekrib.com/Plants/CO2/ca-loss-booth.html
I den första tanken med två nya 175 w MH-lampor är det faktiskt några ppm som ryker på 7 dagar. Med estimative index och perfekta näringsnivåer i vattnet kan det nog ryka lite till.
[font=Verdana]Mycket intressant länk! Ca och Mg verkar inte tas upp i nån större mängd.
Andra observationer av hans mätningar är ju att det går åt mer Ca än Mg i absoluta tal, men mer Mg än Ca relativt sett. Det måste ju betyda att 1:4-relationen halkar snett om man inte tillsätter nytt Ca och Mg. Å andra sidan är ju upptaget så pass litet att det inte lär spela nån större roll.
Man skulle också vilja ha svar på hans mycket intressanta följdfrågor:
[/font] [font=Verdana]"It seems that plants use very little calcium and magnesium
compared to recommended concentrations in the water. I
believe this also holds true to iron and perhaps CO2. Do
plants require a higher concentration of nutrients in the
water and/or substrate to drive uptake processes?"[/font]
Svarade nån nånsin på de frågorna, eller vet du eller nån annan hur det ligger till med den saken?