Lyckligtvis passar 70w MH i vanliga bygghalogen armaturer, du behöver bara en separat drivning men själva armaturerna finns ju i mängder av modeller för under hundringen, själv har jag utgått från en som ska användas till att lysa upp reklamskyltar och är avsedd för väggmontage ;)
Säljs sist jag kollade på jula för 79kr/st.
du ska ha en som passar för 300-500w halogenrör så är det samma längd som 70w MH :)
Tack för tipset! Skall kolla på lite sådana armaturer och anpassning till MH. Kommer ihåg nu att jag testade halogenstrålkastare för måånga år sedan (2X300W vanlig halogen) till ett 540l. Dom var rätt smäckra men saknade skyddsglas. Dom som dock trivdes med det ljuset var svärdsplantorna, som kom igång ordentligt:D.
Annars verkar det som det blir en Giesemann Reflexx 2X70W. Rätt dyra grejer men det blir ju snyggt.
Oroar mig fortfarande lite för att 2X70W som enda belysning skall bli lite för klent när man kör med CO2, PMDD osv. Samtidigt verkar 150W riskabelt.. Det vore intressant att höra fler åsikter från folk med erfarenhet av MH till växtakvarier. Även synpunkter på andra aspekter av öppna akvarier med MH mottages tacksamt, som t.ex. vattenavdunstning etc. .