MH-belysning - värmen

#1 - 19 augusti 2004 10:08
Har fundering på att köpa en MH-armatur + lampa till min Juwel (hörnakvarie) 350l (60cm högt). Funderar på att göra hål i rampen och bygga inarmaturen över som ett hölje. Frågan är bara hur varmt det blir om lampan är 15-20cm från vattenytan. Hur blir det med spridningen på ljuset? Har inte bestämt vilken armatur jag ska ha men möjligen oceanlight eller har ni några andra tips på vad jag skulle kunna satsa på? Hur stark lampa rekommenderas?

Kan man köpa armatur, lampa billigt nånstans? (kan bygga liet själv om det är så) :)

#2 - 19 augusti 2004 10:41
Tillverkarnas specifikationer nämner vilken höjd dom bör hänga över vattenytan. Oavsett vilket så tror jag du kommer att få värmeproblem om du inte installerar en fläkt också.

Vad skall du ha i karet? Fiskar? Växter?
MVH
Magnus
#3 - 19 augusti 2004 11:49
Ok, då blir kanske en 250watt lampa för mycket pga värmen? Kommer iofs ha själva höljet på armaturen öppen och som ett hål i rampen ut efter hur stor armaturen är. Kan nog bli problem med fläktar om man vill ha det ganska tyst.
Funderade lite på extra lysrör innan eftersom jag bara har 2st 30watts rör i den här rampen. Men om man ska köpa hållare för 2-3 rör till samt själva lysrören så tror jag nästan det är bättre att satsa på en armatur men det hänger som sagt på värmen.

Några bra tips på var man kan köpa en billig armatur som klarar 150-250w lampor?

Har några skalarer, levandefödare, tetror i karet nu. När det gäller växterna har jag inga ljuskrävande ännu. Men skulle gärna vilja ha någon bottentäckare. Har en bioplast co2 utrustning på G och som det är nu kör jag med en hemmagjord co2 variant som jag kör ut genom innefiltret på en eheim 2252.
#4 - 19 augusti 2004 13:01

Här har en kille snickrat ihop en mh-belysning för 800.-.. kanske kan hjälpa dig lite på traven.

http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29904
#5 - 25 augusti 2004 13:33
Ingen som har monterat MH-armaturen så den sitter 15-20cm från vattenytan? Om det finns någon där ute som provat detta så är jag intresserad av om ni har haft några problem med värmen från lampan och vilken typ av armatur,lampa ni använt.

Annons