MH eller T5?

#1 - 28 september 2005 20:05
Halloj...!

Jag skaffar mig snart ett nytt 375L akvarie för Malawi. Nu är jag ute efter att ta reda på vilket som passar bäst som belysning. Bär tillägga att jag inte kommer att ha några växter.

MH eller T5?

Mvh
Daniel Gimbert.
#2 - 28 september 2005 20:17
Har aldrig haft T5 men lysrör som lysrör. MH tycker jag ger ett helt otroligt skuggspel i karet. Mina Malawi's är inte skygga för MH-ljuset och jag tycker att de färgar ut kanonbra. Nackdel är väl priset men & andra sidan är inte T5 helt gratis heller...

mvh
Peter
#3 - 28 september 2005 20:22
Jo, det är ju priset som talar för att man ska ha T5. Fast det där ljusspelet av vattenytan med MH är otroligt läckert.
#4 - 29 september 2005 06:59
Eftersom du inte har växter så är det endast din egen smak som bestämmer vilket ljus du vill ha, bra va!! Tänk bara på att inte fläska på med alltförmycket ljus, då det lätt blir algodling. Med tanke på det så är nog ljusrör det enda raka. 2 st 70 watt MHarmaturer är redan för mycket för ditt kar och en skulle inte täcka hela karet med ljus.
MVH
Magnus
#5 - 29 september 2005 07:06
[QUOTE=Tropfrog]Eftersom du inte har växter så är det endast din egen smak som bestämmer vilket ljus du vill ha, bra va!! Tänk bara på att inte fläska på med alltförmycket ljus, då det lätt blir algodling. Med tanke på det så är nog ljusrör det enda raka. 2 st 70 watt MHarmaturer är redan för mycket för ditt kar och en skulle inte täcka hela karet med ljus.
MVH
Magnus[/QUOTE]

Det där har jag också tänkt på. MH har inte så stor täckyta om man inte har flera lampor.

Men, men... Du tycker att 2x70w T5 skullt kunna vara läckert?
#6 - 29 september 2005 08:46
Fördelen med t5 är endast ekonomiska. De har en större verkningsgrad, men är samtidigt avsevärt dyrare. Jag själv köpte t5 för att jag är prylbög och räknade inte egentligen om det sparar några pengar på sikt. Jag gissar dock att det tar åtskilliga år för t5 att betala sig, och då har man säkert hittat något nyare/häftigare/bättre.

Har man bara plats med t8 får man precis lika bra ljus bra mycket billigare, det gäller både armatur och rör. Frågan är väl egentligen om man skall tänka med höger eller vänster hjärnhalva när man tar beslutet.
MVH
Magnus
#7 - 29 september 2005 09:06
[QUOTE=Tropfrog]Fördelen med t5 är endast ekonomiska. De har en större verkningsgrad, men är samtidigt avsevärt dyrare. Jag själv köpte t5 för att jag är prylbög och räknade inte egentligen om det sparar några pengar på sikt. Jag gissar dock att det tar åtskilliga år för t5 att betala sig, och då har man säkert hittat något nyare/häftigare/bättre.

Har man bara plats med t8 får man precis lika bra ljus bra mycket billigare, det gäller både armatur och rör. Frågan är väl egentligen om man skall tänka med höger eller vänster hjärnhalva när man tar beslutet.
MVH
Magnus[/QUOTE]

Fint... Det låter som om det är T5 som gäller. Ekonomin den har jag tappat bort för längesedan :)

Men, jag fattar inte riktigt T8 = vanligt lysrör?´Och du säger i så fall att T8 har lika bra ljs som T5.
#8 - 29 september 2005 09:07
T5, eller FDH som de heter har bara ca 3% högre ljusutbyte än FD[T8]. sen drar deras elektroniska HF-drivdon mindre enrgi, men det är också bara några få %.
det finns igentligen bara en nackdel med FDH och det är att deras elktroniska HF-drivdon är extremt känsliga för värme och fukt. detta gör det olämpligt att använda FDH till akvaristik.
#9 - 29 september 2005 09:32
Ännu ett kar Gimbo? Köpte du inte ett nyss? ;)
Jag har skaffat ett 540l kar nu! Ska hämta det ikväll!!! :D

Vet inte riktigt vad skillnaden är mellan T5 och T8 tyvärr.
Hör av dig om du är intresserad av metallhalogen annars, kanske jag kan skrapa fram nått.
#10 - 29 september 2005 09:36
I stora kar där man vill ha 2x150 W, 2x250 W eller 2x400 W så är nog MH att föredra (Det går ut så attans många lysrör annars). I mindre kar så är nog T5 att föredra. Då kan man köra med täcklas / täckande ramp och man behöver inte placera belysningen så högt över vattenytan.
#11 - 29 september 2005 10:25
Min t5 armatur är hermetiskt tillsluten och gjord för akvaristik. Risken för att det skall gå fukt i den ser jag som mycket liten. Om det nu skulle göra det så litar jag på de garantier tillverkaren lämnat.
MVH
Magnus
#12 - 29 september 2005 11:02
Men, jag fattar inte riktigt T8 = vanligt lysrör?´Och du säger i så fall att T8 har lika bra ljs som T5.

Ljusutbytet per Watt skiljer inte så mycket, men vid samma effekt tar T5 rören mindre plats.
Dvs, det är lättare att få dit mer ljus med T5 än med T8 pga av det begränsade utrymme man har över karet.
#13 - 29 september 2005 13:38
Det tål att fundera på. Är inne på att köra med T5. Funderar på om det är tillräckligt så man kan hänga den en bit ovanför och få det läckra skuggspelet från vattenytan ner i karet. Eller är det helt enkelt för klen effekt för det? Avståndet bör ju nog vara ca cm ovanför vattenytan.
#14 - 29 september 2005 13:57
Visste inte att man kan få skuggspel i karet med lysrör.
#15 - 29 september 2005 14:02
[QUOTE=Peter_F]Visste inte att man kan få skuggspel i karet med lysrör.[/QUOTE]

Inte jag heller. Gissade bara på om T5 2x70W räcker för att få skuggor om man händer det en bit ovanför.
#16 - 29 september 2005 14:06
Det är nog inte höjden som är avgörande. Ett lysrör med reflektor lyser från alla håll, vilket borde ta bort skuggor. Eller ?!?
#17 - 29 september 2005 14:14
[QUOTE=Peter_F]Det är nog inte höjden som är avgörande. Ett lysrör med reflektor lyser från alla håll, vilket borde ta bort skuggor. Eller ?!?[/QUOTE]

Jo. du har någ rätt till viss del. Jag vet inte. Men, det är ju klart en MH lampa pungar på från en enda punk så det blir nog bra mycket kraftigare skuggor då.
#18 - 29 september 2005 14:22
Mja.. man kör väl en reflektor med MT också förvisso. Men ljuskroppen är ju mycket mindre så ljuset blir ju givetvis mer centrerat. Därmed är det nog lättare att få skuggor. Lysrör lyser ju över i princip hela karet (x-led).

När jag blir stor och köper hus så tänkte jag bygga bakgrunden så den går upp "över väggen". Spånar lite på att sätta en hylla en bit ovanför akvariet och sätta t.ex. markstrålkastare där, riktade nedåt. Sen bygga in dem i något stenliknande.
Går ju köra 30-60 graders spridning på dem och ha dem en bit ovanför karet. Givetvis med avbländning så den inte bländar, samt vinkla dem lite innåt väggen så man inte belyser framrutan allt för mycket.
#19 - 29 september 2005 14:31
vad kostar inte FDH-armaturer till akvariebruk. minst 1500 kr för en 2x80W.
en begagnad Metall-armatur kostar fr 1000kr och en ny kostar 1300. inte att tveka på. om du nu nån gång sätter i en växt så lär den ju växa så det knakar. mh ger mycket ljus för lite pengar.
#20 - 29 september 2005 14:33
[QUOTE=y0da]Mja.. man kör väl en reflektor med MT också förvisso. Men ljuskroppen är ju mycket mindre så ljuset blir ju givetvis mer centrerat. Därmed är det nog lättare att få skuggor. Lysrör lyser ju över i princip hela karet (x-led).

När jag blir stor och köper hus så tänkte jag bygga bakgrunden så den går upp "över väggen". Spånar lite på att sätta en hylla en bit ovanför akvariet och sätta t.ex. markstrålkastare där, riktade nedåt. Sen bygga in dem i något stenliknande.
Går ju köra 30-60 graders spridning på dem och ha dem en bit ovanför karet. Givetvis med avbländning så den inte bländar, samt vinkla dem lite innåt väggen så man inte belyser framrutan allt för mycket.[/QUOTE]
men då får han ju inte ha 2 rör paralellt. då funkar ju inte F(x). det blir ingen funktion.

Annons