MH lampor/armaturer + Akvarium storlek

#1 - 5 februari 2006 20:47
Ok nu kommande helg så kommer jag att köpa ett nytt akvarium..storlek någonstans mellan 270-300 liter. Jag vet redan att jag vill ha en MH lampa..eftersom jag kommer att ha det primärt som ett växt akvarium.
Självklart så frågade jag min lokala akvarium handlare vad han tog för ett 250w metallhalogen armatur med lampa och han sa runt 3500:- och det är helt klart för dyrt för mig, jag är på en strikt budget. Men jag kom senare på att jag har en Högtrycks natrium armatur i källaren som jag använde för att driva upp vanliga växter förut. Men färgåtergivnigen av högtrycks natrium är äckligt gult. Den är på 400W med E40 sockel.
Min fråga är följande...
Jag har tänkt mig att köpa en metallhalogen lampa för min armatur..jag är ganska säker på att det fungerar bra med byte från HPS till MH. Fråga nummer ett är....
Kan man köra en 250w lampa i en 400w armatur?
Vilken sorts/märke och så vidare skulle ni rekommendera mig att köpa? jag vill inte bli lurad av lamp handlaren. Jag ska mest had det för växter..och jag vill att det ska vara mycket blå+vitt ljust med bra färgåtergivning.
#2 - 5 februari 2006 20:59
T5:or är klockrent trevligast. 4*54 med möjlighet att tända en och en är bra !
#3 - 5 februari 2006 21:08
Det finns balaster som klarar mer än en effekt, men de är ovanliga (elektroniska).

Jag tycker inte att du ska satsa på en lampa om det är ett vanligt rektangulärt akvarium och du vill ha jämn ljusfördelning.

Jag tycker även att du är inne på att ha lite i överkan av vad ljusmängd jag skulle rekomendera.

Håller med om oveb att T5 är troligen ett bra val
#4 - 5 februari 2006 21:45
Jo om jag hade pengar så skulle jag nog gå för en T5:a...Men jag tänkte kanske att jag skulle kunna dra nytta av min gamla högtrycksnatrium armatur och spara lite pengar på en gång....inte bara i inköps kostnad men på EL kostnad också. Metallhalogen and HPS är dyra att köpa men dom ger mycket ljus för pengarna. En ljus-nisse förklarade för mig typ såhär:
en 100w glödlampa ger 14 lumens per watt och ett 30w lysrör ger 95 lumens per watt. Men det går 25 X 36watt lysrör för att get lika mycket ljus som en 400w HPS eller Metallhalogen. Så om man går lysrörs vägen så behöver man använda 900watt av ström för att matcha en HPS eller MH lampa på 400watt. Om man räknar i lumens(ljus styrka). Vilket som betyder att en MH lampa get 2 ggr så mycket ljus per watt än ett lysrör..men jag tycker också att metallhalogen har ett trevligt ljus att titta på..mycket naturligt och så vidare.
#5 - 5 februari 2006 21:57
T5 har ganska mycket högre ljusutbyte jämfört med T8.

Din ekvation går inte riktigt ihop, om du tittar på denna HQI lampa som ett exempel:

http://www.giesemann.de/de/leuchtmittel/daten_tropic.php

Så ger den 73lm/W så då skulle dina lysrör vara bättre med 95lm/W

Men summa kardemumma så ska du inte hänga upp dig så mycket på ljuset tycker jag. Satsa på mindre ljus = mindre problem.

Edit: Jag skulle nog vilja påstå att lysrör ligger på ca: 60-70lm/W

http://www.defblog.se/permalink/1402.html
#6 - 5 februari 2006 22:03
Jo du har nog rätt, det beror lite grann på från lampa till lampa också vidare. Om jag gick T5 vägen..har du något bra tips på watt antal för ett 250-300liters akvarium. Och var man kan köpa det och vad det kostar..Just nu kan jag köpa ett nytt 250w metallhalogen för 1095:-armatur + 350;- för MH lampan. Frågan är om jag skulle kunna spara lite pengar om jag går T5 vägen istället
#7 - 6 februari 2006 05:57
Jag har idag nästan 1w/l och om jag fick välja så skulle jag nog dra ned till 0.6-0.8 lite beroende på källa och hur det går att få till effekten.

Jag tycker att en lampa är för lite för att få jämn belysning i akvariet, där finns även ett annat problem, om du har mellanstag får du en nästan 100% utsläckning av ljuset i linje med lampan och staget, detta minskar man en hel del med två lampor.

Jag tror att du ska se lysrör och MH som någerlunda likvärdiga när det gäller ljusutbyte.

Spara penger kan man alldrig i någon hobby :)
#8 - 6 februari 2006 07:42
Jag skulle satsa på T5-rör om jag var du. MH-lampor är fördelaktiga först när akvariet är så stort att 4 st T5 inte längre räcker till, och då blir det bäst med 2st MH-lampor (som andra också redan påpekat)...

Annons