Mh motsvarande lysrör!?!

#1 - 21 augusti 2004 13:32

Denn tråden kanske borde ligga i akvarietillbehör"facket" men eftersom det gäller växternas överlevnad slänger jag in den här!

Skiljer det mycket på ljusstyrkan mellan:
Nuvarande: 0,8W/L Lysrör
Kanske kommande: 0,6W/L Mh

Har nämligen 5 lysrör nu som jag gärna skulle vilja byta ut mot 2 st hängande 70W's Mh armaturer.
Med 0,8 W/l har jag nu kunnat klara av växternas ljusbehov ganska bra och undrar nu då om det kommer bli några problem med 0,6W/L Mh. Eller om det kanske rent av blir bättre ljus?.

Tilllägg: Har ingen som helst erfarenhet av MH.
#2 - 21 augusti 2004 13:48
mh ger inte mer ljus per watt än vad lysrör ger.
MVH
Magnus
#3 - 21 augusti 2004 14:07
så lysrör o mh har samma effektfaktor eller?
#4 - 21 augusti 2004 14:12

Nej det gör det inte. Men det är skillnad på "ljus" och "ljus".. Vad jag har förstått så finns det Mh lampor som ger ett betydligt högre purvärde än lysrören jag har ger (aquarelle).

Och det jag undrade var rent från växternas synpugnt. Kommer växterna påverkas så som att de får sämre/bättre ljus med 0,6W/L Mh med ett betydligt högre pur-värde än vad de 0,8W/L aquarellen ger.

Har glömt av adressen där det stod om olika pur-värden på olika lampor/rör. Någon här som har adressen till hands?

#5 - 21 augusti 2004 14:18

Hittade nu adressen:http://www.aquabotanic.com/lightcompare.htm

Såg även nu attd et faktiskt inte var någon skillnad på den mhlampan dom använt i testet motsvarande aquarelle.

Men det finns bättre mh lampor än den lr?.. vilken lampa brukar man rekomendera till mh?. har väldigt dålig koll på mh avdelningen..
#6 - 21 augusti 2004 14:19
Det är sant att MH ofta har högre PUR-effektivitet, speciellt om man jämför med T8-rör. T5:or (High-Output, HO) ger dock liknande effektivitet.

Fördelen med lysrör är att dom ger mindre skugga eftersom ljuskällan är uttdragen.

Fördelen med MH är att ljuskällan är en punktkälla, så intensiteten blir högre (vad föredrar du att titta direkt på: En MH-lampa eller ett lysrör?), vilket potentiellt genererar kraftigare pigment hos växterna. Dessutom den här sköna/stirriga vågreflektionseffekten.

Ska man bara gro växter så optimalt som möjligt skulle jag nog välja lysrör, men söker jag lite andra kvaliteter såsom härliga skuggspel, vågreflektioner och intensivare pigmentbildning så skulle jag välja MH.

#7 - 21 augusti 2004 14:21
Det lutar åt MH... såg de nya filmerna på snickes blog där han satt upp en 250 W mh. Gillar skuggningarna och det mer naturliga ljuset skarpt!. Så kan man forma landskapet o växternakänsligheten efter ljuset.. gaaaaaaah.. vilka ideér som formas i mitt huve nu=).. måste köpa, måste köpa=))

Annons