Millimeterprecision nödvändig vid uppställning?

#1 - 19 augusti 2008 14:20
Hoppas på kvalificerad hjälp. Har försökt läsa igenom relevanta inlägg men finner inte riktigt det jag söker...

Vi håller på hemma och sätter upp ett Juwel 450 Vision. Det är ju ett paket inklusive bänk/skåp anpassad för karet.

För att slippa (ännu ett) spräckt akvarium med flera hundra liter vatten på golvet, försöker vi nu göra rätt från början. Det är inte lätt...

Efter att ha mätt på alla håll och kanter på toppen av akvariet, fann vi att det behövde höjas upp på baksidan

Skåpet vilar på 8 fasta fötter. 4 fram och 4 bak. Några utgångna kontokort senare mäter vi om.

Vi mäter med ett vattenpass som är 150 cm och ett som är 50 cm. Endast det korta vattenpasset kan användas inuti akvariet.

När vi mäter akvariet i ovankant verkar det skilja mindre än ett kreditkorts tjocklek på bägge diagonalerna.

Mätning höger sida av akvariet skiljer det 2 kreditkorts tjocklek mellan bakkant och framkant. Vänsterkant och mitten förefaller skillnaden tvärs över vara mindre än ett kreditkort.

När vi mäter inne i akvariet får vi nu nästan motsatta förhållanden. Om något skulle karet behöva höjas i framkant. Vi talar om 1-2 kreditkort för att bubblan i passet skall ligga helt i mitten (efter vad vi kan se).

Det måste väl ändå vara viktigare att det är plant i botten av tanken än på toppen av "ramen". (Vem kan garantera att plastramen är exakt)?

Frågan är egentligen vilken precision som eftersträvas. Spelar 1-2 kreditkorts tjocklek i skillnad vare sig det är på diagonalen, tvärs eller längs någon roll?

Hur exakt måste man vara. Finns det någon generell regel - t.ex. mer än 5 mm skillnad måste åtgärdas. Mindre än 3 mm spelar ingen roll?

Tacksam för kommentarer.

/Janne
#2 - 19 augusti 2008 15:16
Jag är kanske inte rätt person att svara, men jag har ca 2 mm skillnad i mitt 720 liters och det skall inte vara någon fara enligt glasmästarn och de insatta. Än så länge har det hållit.:)
#3 - 19 augusti 2008 15:40
Normalt när jag sätter upp ett akvarium så börjar jag med att kolla golvet med ett långpass vilken då får fungera som rätskiva, trägolv som slagit sig eller ojämnt flutna eller klinkade golv avslöjar sig omgående.

Därefter vägs möbeln in, karet placeras på möbeln och snabbkollas innan jag till hälften fyller det med vatten osv osv..

Papegojträsket står placerad på ett sandat parkettgolv och jag skulle ljuga om jag skrev att jag gjorde annat än att kasta in möbeln i lägenheten och hivade upp helglaskaret innan jag dunkade i bottensubstrat, växter, vatten och fisk.

Kollade det precis och det är helt j-vla otroligt vilket flyt man kan ha ibland..
#4 - 19 augusti 2008 15:55
väga av

Hej vill bara rekomendera slang (genomskinlig med vatten i)som hjälp när ni väger av.

lycka till mvh R
#5 - 19 augusti 2008 18:34
copella skrev:
Hej vill bara rekomendera slang (genomskinlig med vatten i)som hjälp när ni väger av.

lycka till mvh R

ska man fylla en genomskinlig slang med vatten och lägga på golvet? :)

Jag har lite problem med mitt rio 240 kar.
Skiljer ungefär 2 mm från sida till sida...och ena kortsidan den med pumpen på(som man då itne kan mäta hörn mot hörn) skiljer det 1 eller 2 mm bara på kortsidan.
#6 - 19 augusti 2008 19:52
Du tar en genomskinlig slang och sätter en vinkork i ena änden, fyll tålmodigt slangen med vatten, lämna omk 25cm av slangen luftfylld, bind upp änden utan kork någon dm ovanför akvariets ena gavel(2 personer underlättar) och lyft försiktigt upp den korkförsedda änden och bind fast den i motsatt gavel, tag försiktigt ur vinkorken för snabbare resultat, mät nu avståndet från vattenytan i akvariet till vattenytan i vattenpelaren, flytta runt och mät likadant på baksidan av akvariet samt avsluta med att mäta diagonalerna.

Sätt dig tillrätta i soffan och titta på dina siffror ock skrik "JÄVLAR" när den ena änden lossnar och lägger sig över din nyinförskaffade hemmabioanläggning..
#7 - 19 augusti 2008 20:09
Börja med att bara väga in möbeln. Har inte 100 koll på Juwel-kar men är det inte dom som står i en plast ram?
Om det är så så hjälper det inget väga in bottenglaset. Det gäller förövrigt alla ramkar. Det finns inget som säger att ramen och glaset sitter helt perfekt monterat.

Ett helglas kar kan man naturligtvis väga in på bottenglaset, men det är ju lättare att väga in möbeln så man slipper ner och böka i ett kar med sidoglas.

Är möbeln i våg så blir ju bottenglaset per automatik i våg (om nu inte glaset i sig är skevt men det ska nog mycket till).

Sen kan det alltif vara bra att se vad som händer med lite tyngd i karet. Här kan väl ev. ett pass på bottenglaset under provfyllnad med vatten vara till hjälp.

Själv har jag alltid haft kar ståendes på stumma betonggolv (lägenhet) så jag har inte behöft oroa mig för vad som händer när karet fylls.
Däremot har jag en väldigt snemonterad ram på mitt kar som gör att hela karet ser ut att luta ca 5mm när man fyller vatten upp till ramen, men det är som sagt bara ramen som är sned.
#8 - 20 augusti 2008 06:25
Tack för tipsen. Till slut beslutade vi oss för att vi aldrig kommer att få det hela 100 procent i våg hur många utrangerade kreditkort vi än använder oss av. en millimeter hit eller dit borde inte kunna inverka.

Tvättade och fyllde sand, kokade sten och gjorde i ordning filtret igår. Staplade sten till grottor. Började fylla vatten. Slangjävlen läcker. Ut med slangvindan i trädgården. Det var massa avlagringar i slangen dessutom. Den åker på tippen. Ny slang inhandlas idag. Nu skall vattnet i - till hälften först för att se hur det ser ut. Hoppas golvet håller.....

Annons